dc.contributor.advisor | Taipale, Sakari | |
dc.contributor.advisor | Huttunen, Suvi | |
dc.contributor.author | Tossavainen, Saima | |
dc.date.accessioned | 2021-02-08T06:53:31Z | |
dc.date.available | 2021-02-08T06:53:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74009 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tehtiin osana Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toteutettua tutkimushanketta Ilmastotoimien sosiaalinen hyväksyttävyys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitykseen sisältyvien päästövähennystoimien sosiaalisia vaikutuksia ja sosiaalista hyväksyttävyyttä. Tutkimuksen taustakirjallisuus koskee liikenteen ilmastovaikutuksia ja maakunnallisen liikennesuunnittelun reunaehtoja. Tutkimuksen teoreettinen ja käsitteellinen pohja muodostuu kestävyystransitioita ja oikeudenmukaisuutta, sosiaalista hyväksyttävyyttä, osallistamista ja sosiaalisten vaikutusten arviointia koskevasta aiemmasta tutkimuksesta. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu viidestä ryhmähaastattelusta, jotka kerättiin vuonna 2019 eri puolilla Keski-Suomea.
Haastatellut ryhmät edustivat eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä: lapsiperheiden äitejä, nuoria sekä eläkeikäisiä. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella kestävän liikenteen toimien hyväksyttävyyteen vaikuttavat kustannukset, saavutettavuus, arjen sujuvuus, turvallisuus, aiemmat kokemukset, mielleyhtymät ja tieto.
Oikeudenmukaisuuden näkökulmasta tarkasteltuna pyöräilyä, joukkoliikennettä ja
biokaasuautoilua edistäviä toimenpiteitä pidettiin tasa-arvoisimpina. Tarkastelu paljastaa
kestävän liikenteen toimiin liittyvän joitakin riskejä. Riskit koskevat taloudellista, alueellista ja haavoittuvaisiin ryhmiin kohdistuvaa epätasa-arvoa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta, jonka mukaan haitallisten vaikutusten tunnistaminen ja kompensointi ovat ratkaisevassa asemassa reilun murroksen toteuttamisessa kaikilla päätöksenteon tasoilla. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ilmastotoimet | |
dc.subject.other | reilu murros | |
dc.title | Kohti reiluja päästövähennyskeinoja : tutkimus liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksen päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102081451 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteiskuntapolitiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Policy | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 209 | |
dc.subject.yso | liikennejärjestelmät | |
dc.subject.yso | hyväksyttävyys | |
dc.subject.yso | sosiaaliset vaikutukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |