dc.contributor.advisor | Paloniemi, Susanna | |
dc.contributor.author | Somersaari, Sabrina | |
dc.date.accessioned | 2020-11-20T11:31:47Z | |
dc.date.available | 2020-11-20T11:31:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72704 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden ammatillisen toimijuuden ja
ohjauksen kokemuksia. Tutkielman tavoitteena oli kuvata sitä, miten maahanmuuttajataustaiset työntekijät kuvaavat kokemuksiaan ammatillisesta toimijuudestaan ja sen rakentumisesta työssä. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin sitä, millaisia kokemuksia heillä on työyhteisössään tapahtuvasta ohjauksesta, ja miten
ohjauksella tuetaan ammatillisen toimijuuden kehittymistä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ensimmäisen polven maahanmuuttajataustaista
työntekijää. Tutkimus toteutettiin kolmessa sosiaali- ja terveysalan palveluita
tarjoavassa asumisyksikössä. Tutkimusaineistoa analysoitiin hyödyntämällä
teorialähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Haasteltavat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omaan työhönsä ja kehittämään omia työtapojaan. He kokivat, että voivat kehittää myös omaa lähityöyhteisöään sekä tulevat siinä kuulluksi, mutta eivät pysty vaikuttamaan laajemmin koko organisaation tasolla. Haastateltavat kuvasit itseään aloitteellisina ja
aktiivisina toimijoina työyhteisöissään, mutta heikko suomenkielentaito heikensi työntekijän osallistumista työyhteisössä kehittämiseen ja päätöksen tekoon. Ohjausta kuvattiin sekä yksilö, yhteisö että organisaatiotasolla. Parhaiten
ohjaus oli haastateltavien mukaan toteutunut vertaisohjaustilanteissa ja perehdytyksessä. Ohjauksessa ei kuitenkaan huomioitu eri kulttuurista tulevan ohjattavan tarpeita riittävästi. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden ammatillinen toimijuus ja ohjaus työssä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011206702 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |