Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorSomersaari, Sabrina
dc.date.accessioned2020-11-20T11:31:47Z
dc.date.available2020-11-20T11:31:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72704
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden ammatillisen toimijuuden ja ohjauksen kokemuksia. Tutkielman tavoitteena oli kuvata sitä, miten maahanmuuttajataustaiset työntekijät kuvaavat kokemuksiaan ammatillisesta toimijuudestaan ja sen rakentumisesta työssä. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin sitä, millaisia kokemuksia heillä on työyhteisössään tapahtuvasta ohjauksesta, ja miten ohjauksella tuetaan ammatillisen toimijuuden kehittymistä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ensimmäisen polven maahanmuuttajataustaista työntekijää. Tutkimus toteutettiin kolmessa sosiaali- ja terveysalan palveluita tarjoavassa asumisyksikössä. Tutkimusaineistoa analysoitiin hyödyntämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittelua. Haasteltavat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omaan työhönsä ja kehittämään omia työtapojaan. He kokivat, että voivat kehittää myös omaa lähityöyhteisöään sekä tulevat siinä kuulluksi, mutta eivät pysty vaikuttamaan laajemmin koko organisaation tasolla. Haastateltavat kuvasit itseään aloitteellisina ja aktiivisina toimijoina työyhteisöissään, mutta heikko suomenkielentaito heikensi työntekijän osallistumista työyhteisössä kehittämiseen ja päätöksen tekoon. Ohjausta kuvattiin sekä yksilö, yhteisö että organisaatiotasolla. Parhaiten ohjaus oli haastateltavien mukaan toteutunut vertaisohjaustilanteissa ja perehdytyksessä. Ohjauksessa ei kuitenkaan huomioitu eri kulttuurista tulevan ohjattavan tarpeita riittävästi.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMaahanmuuttajataustaisten työntekijöiden ammatillinen toimijuus ja ohjaus työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011206702
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot