University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Students’ situational engagement in lower secondary school: Association with overall engagement and contextual factors

Thumbnail
View/Open
1.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Pöysä, Sanni
Date
2020

 
The present thesis was designed to contribute to the field of student engagement by examining the manifestations and correlates of students’ situational engagement. The central focus in each of the three published sub-studies of this dissertation was on students’ situational engagement and its variation. The data for the sub-studies were drawn from the First Steps follow-up study in Spring 2014 when the participating students were in Grade 7 (13–14 years of age). The subsamples used in the analyses of the present thesis were drawn from students (Study 1: n = 57; Study 2: n = 709; Study 3: n = 301), who were asked to assess their lesson-specific situational engagement using the InSituations (InSitu) Instrument at the end of their lessons. The data in Study 2 also consisted of 155 lessons that were observed using the Classroom Assessment Scoring System– Secondary (CLASS–S) observation tool (51 teachers). The data were analyzed using multilevel modeling with variable-oriented and person-oriented approaches. The results led to three main findings. First, the results provided evidence of the importance of examining student engagement at its situational level. Second, the findings enhanced the understanding of the student characteristics and contextual factors related to students’ situational engagement and its variation. Particularly salient were the findings concerning the role that teacher–student interactions play in shaping students’ situational engagement. Third, the results revealed associations between overall and situational engagement. Overall, the findings contributed to the research on student engagement by increasing the understanding of situational engagement, which is still a relatively understudied area within the research field. The findings of the thesis corroborate the literature on finding meaningful individual variation in student engagement, which needs to be acknowledged in both the research field and the school settings. Keywords: student engagement, situational engagement, lower secondary school, teacher–student interaction, classroom observations ...
 
Tässä väitöstutkimuksessa tarkasteltiin yläkouluikäisten oppilaiden koulun kiinnittymistä (engl. student engagement) sekä erityisesti siinä ilmenevää tilannesidonnaista vaihtelua. Väitöstutkimus sisältää kolme vertaisarvioitua ja julkaistua, Alkuportaat –seurantatutkimuksen aineistoon perustuvaa osatutkimusta. Osallistujina oli perusopetuksen 7. vuosiluokan oppilaita (13–14 vuotiaita; 1. osatutkimus: n = 57, 2. osatutkimus: n = 709 ja 3. osatutkimus: n = 301), joita oli osana seurantatutkimusta pyydetty arvioimaan oppituntikohtaista tilannesidonnaista kiinnittymistään InSituations (InSitu) Instrument mittaria hyödyntäen. Toisen osatutkimuksen aineisto sisälsi myös 155 videoitua oppituntia (n = 51 opettajaa), jotka arvioitiin käyttäen strukturoitua Classroom Assessment Scoring System–Secondary (CLASS–S) havainnointimenetelmää. Väitöstutkimuksessa käytetty aineisto analysoitiin monitasomallinnuksen keinoin hyödyntäen sekä muuttujakeskeistä että henkilökeskeistä lähestymistapaa. Väitöstutkimus tuotti kolme keskeistä päätulosta. Ensinnäkin havaittiin aiempaa kirjallisuutta vahvistaen, että oppilaiden kiinnittyminen vaihtelee oppitunnista toiseen, mikä puoltaa tarvetta tilannesidonnaisen kiinnittymisen tutkimukseen. Toiseksi tulokset osoittivat, että oppilaan tilannesidonnaisen kiinnittymisen kokemukset ovat yhteydessä tämän yksilöllisiin piirteisiin sekä eri tilannetekijöihin. Erityisen merkityksellisiä olivat toisen osatutkimuksen tulokset, jotka osoittivat opettajan ja oppilaan välisen opetusvuorovaikutuksen yhteydet oppilaan tilannesidonnaiseen kiinnittymiseen. Kolmanneksi tulokset kuvasivat sitä, kuinka oppilaan tilannesidonnainen ja yleinen kiinnittyminen ovat yhteydessä toisiinsa. Kaiken kaikkiaan väitöstutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä oppilaiden tilannesidonnaisesta kiinnittymisestä ja osoittavat, että tilannesidonnaisen kiinnittymisen vaihtelu on tarpeen ottaa huomioon niin tutkimuksessa kuin koulun käytänteissäkin. Avainsanat: kiinnittyminen, oppilaan kouluun kiinnittyminen, oppilaan tilannesidonnainen kiinnittyminen, yläkoulu, opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, luokkahuoneen havainnointi ...
 
ISBN
978-951-39-8382-6
Contains publications
  • Artikkeli I: Pöysä, S., Vasalampi, K., Muotka, J., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2018). Variation in situation-specific engagement among lower secondary school students. Learning and Instruction, 53, 64-73. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2017.07.007
  • Artikkeli II: Pöysä, S., Vasalampi, K., Muotka, J., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2019). Teacher-student interaction and lower secondary school students’ situational engagement. British Journal of Educational Psychology, 89 (2), 374-392. DOI: 10.1111/bjep.12244
  • Artikkeli III: Pöysä, Sanni; Poikkeus, Anna-Maija; Muotka, Joona; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina (2020). Adolescents' engagement profiles and their association with academic performance and situational engagement. Learning and Individual Differences, 82, 101922. DOI: 10.1016/j.lindif.2020.101922
Keywords
oppilaat opettajat opettaja-oppilassuhde yläkoulu yläkoululaiset oppiminen opiskelumotivaatio oppitunnit sitoutuminen vuorovaikutus havainnointi student engagement situational engagement lower secondary school teacher–student interaction classroom observations
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8382-6

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3057]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teacher-student interaction and lower secondary school students’ situational engagement 

    Pöysä, Sanni; Vasalampi, Kati; Muotka, Joona; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Nurmi, Jari-Erik (John Wiley & Sons Ltd., 2019)
    Background: Prior research has shown that engagement plays a significant role in students’ academic learning. Aims: The present study sought to expand the current understanding of students’ engagement by examining how ...
  • Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school 

    Virtanen, Tuomo; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K. (Elsevier, 2019)
    Classroom observations and teacher self-reports were used to examine the relationships between patterns of teacherestudent interactions and the wellbeing of Norwegian lower secondary school teachers. Latent profile ...
  • Student engagement in Finnish lower secondary school 

    Virtanen, Tuomo (University of Jyväskylä, 2016)
    This thesis examined the engagement of students at lower secondary schools in Finland. Two independent cross-sectional data sets collected in 2010 (N = 821) and 2013 (N = 2485) were analyzed using both variable-centered ...
  • Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme 

    Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)
    This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ...
  • Different student-strategies for interactional power in the IRF pattern in an EFL classroom 

    Saikko, Virve (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre