Exploring prosociality and collective competence in exercising shared educational leadership in Finland and Japan
This dissertation aims to explore prosociality and collective competence when
educational leadership is exercised as a shared endeavour in collaboration. It
addresses the following specific research questions: 1) What is the relationship
between prosociality, in the form of motivation, behaviour, impact, and
collaboration, in educational leadership as a shared endeavour? 2) What is the
relationship between prosociality and collective competence, as collective
efficacy, in educational leadership as a shared endeavour? 3) What is the
relationship between collaboration and collective competence, as collective
efficacy, in educational leadership as a shared endeavour? The sub-studies
presented here utilised previous publications as data for a systematic narrative
review, quantitative survey data from teachers in Japan (N = 260), and qualitative
interview data gathered from 12 Finnish principals. First, the findings of this
study revealed that many prosocial phenomena concern relationships with
others, such as empathy, caring, and knowledge sharing. In addition, prosociality
was evoked by the experience of benefitting others when collaborating, which
indicated that prosociality could be both essential for and lead to collaboration.
Second, the findings demonstrated that existing literature has implicitly
discussed prosocial elements without noticing that they are essential for
collective competence in educational leadership as a shared endeavour. In
addition, it was found that prosociality encouraged the sense of collective
competence among organisational members because it is valuable for
overcoming their tendency to fragment. Moreover, when organisational
members recognise themselves as competent, their willingness to use their
expertise for social purposes might increase. Third, the findings indicated that,
when organisational members have experienced successful collaboration in
challenging situations, they tend to perceive themselves to be collectively
competent. Overall, these findings enrich our knowledge of how prosociality,
collective competence, and collaboration are related to one another in shared
educational leadership contexts by representing a new concept of collective
educational leadership efficacy.
Keywords: prosociality, collective competence, collaboration, collective efficacy,
educational leadership
...
Tämän väitöstyön tavoitteena oli tutkia prososiaalisuutta ja kollektiivista kompetenssia
koulutusjohtamisen yhteisenä pyrkimyksenä yhteisöllisyyden kautta.
Väitöstyö käsittelee seuraavia erityisiä tutkimuskysymyksiä: 1) Mikä on prososiaalisuuden
(motivaation, käyttäytymisen ja vaikutuksen muodossa) suhde yhteisöllisyyteen
koulutusjohtamisen toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä? 2)
Mikä on prososiaalisuuden ja kollektiivisen kompetenssin (kollektiivisen tehokkuuden
muodossa) suhde koulutusjohtamisen toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä?
3) Mikä on yhteisöllisyyden ja kollektiivisen kompetenssin suhde koulutusjohtamisen
toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä? Alatutkimuksissa
hyödynnettiin aiempien prososiaalisuutta käsittelevien julkaisujen systemaattista
analyysia, japanilaisilta opettajilta kerättyä kvantitatiivista tutkimusaineistoa
(N = 260) ja 12 suomalaisen rehtorin laadullisia teemahaastatteluja. Ensiksi
tämän väitöstutkimuksen tulokset paljastivat, että monet prososiaaliset ilmiöt
koskevat suhteita muihin toimijoihin. Tärkeitä ilmiöitä olivat empatia, välittäminen
ja huolehtiminen sekä tiedon jakaminen. Erityisesti kokemus muiden hyväksi
toimimisesta yhteisöllisesti sai aikaan prososiaalisuutta. Tämä tulos osoitti,
että prososiaalisuus voi olla sekä välttämätöntä yhteisöllisyydelle, että se voi johtaa
siihen. Toiseksi tulokset osoittivat, että olemassa oleva tutkimuskirjallisuus
käsittelee kyllä epäsuorasti prososiaalisia tekijöitä kuitenkaan osoittamatta, että
ne ovat olennaisia kollektiiviselle kompetenssille silloin, kun koulutusjohtamista
toteutetaan yhteisenä pyrkimyksenä. Lisäksi väitöstyössä paljastui, että prososiaalisuus
rohkaisee organisaation jäsenten kollektiivisen kompetenssin tunnetta,
mikä on merkityksellistä koulutusjohtamisen pirstaloitumisen ja hajaannuksen
voittamisessa. Kun organisaation jäsenet tunnistavat itsensä päteviksi, heidän
halukkuutensa käyttää asiantuntemustaan sosiaalisiin tarkoituksiin kasvaa. Kolmanneksi
tulokset osoittivat, että kun organisaation jäsenet kokevat yhteisöllisyyden
onnistuneen haastavissa tilanteissa, he yleensä kokevat olevansa kollektiivisesti
päteviä. Yhteenvetona voidaan todeta, että väitöstyössä saadut tulokset
rikastuttavat ymmärrystämme siitä, kuinka prososiaalisuus, kollektiivinen kompetenssi
ja yhteisöllisyys liittyvät toisiinsa jaetuissa koulutusjohtamisen konteksteissa
ja miten nämä yhteydet kiteytyvät uuden, tässä tutkimuksessa luodun kollektiivisen
koulutusjohtamisen kompetenssin käsitteen kautta.
Asiasanat: prososiaalisuus, kollektiivinen kompetenssi, yhteisöllisyys, kollektiivinen
tehokkuus
...




ISBN
978-951-39-8343-7Contains publications
- Artikkeli I: Yada, T., & Jäppinen, A.-K. (2019). A systematic narrative review of prosociality in educational leadership. Educational Management, Administration and Leadership, 47 (6), 980-1000. DOI: 10.1177/1741143218768579
- Artikkeli II: Yada, T., Räikkönen, E., Imai-Matsumura, K., Shimada, H., Koike, R., & Jäppinen, A-K. (2020). Prosociality as a mediator between teacher collaboration and turnover intention. International Journal of Educational Management, 34(3), 535–548. DOI: 10.1108/IJEM-10-2018-0309
- Artikkeli III: Yada, T., & Jäppinen, A-K. (2020). Understanding collective competence in exercising shared educational leadership. Manuscript under review.
Keywords
yhteisöllisyys sosiaalinen käyttäytyminen yhteistyö organisaatiot oppiva organisaatio koulut opettajat rehtorit johtajuus oppiminen johtaminen kollektiivinen toiminta kompetenssi tehokkuus prososiaalisuus Suomi Japani koulutusjohtaminen prosociality collective competence collaboration collective efficacy educational leadership
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3177]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Principals’ perceptions about collective competences in shared leadership contexts
Yada, Takumi; Jäppinen, Aini-Kristiina (Elsevier, 2022)This article aims to understand how principals perceive collective competences in their schools’ shared leadership contexts. Collective competences are crucial in shared leadership but have not been widely explored within ... -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ... -
The role of the principal's instructional leadership at schools in Indonesia
Firmaningsih-Kolu, Yunita (2016)The education system in Indonesia, based on Ministry of National Education, has been performing instructional leadership as a major part of the effective school leaders’ behavior. One of the goals of instructional leadership ... -
A systematic narrative review of prosociality in educational leadership
Yada, Takumi; Jäppinen, Aini-Kristiina (Sage Publications Ltd., 2019)Organizational scholars have vigorously and long studied being prosocial in defining ‘prosociality’ as motivation, behavior, and impact to help or benefit others. This study attempts to provide an overview of previous ...