University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Exploring prosociality and collective competence in exercising shared educational leadership in Finland and Japan

Thumbnail
View/Open
2.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Yada, Takumi
Date
2020

 
This dissertation aims to explore prosociality and collective competence when educational leadership is exercised as a shared endeavour in collaboration. It addresses the following specific research questions: 1) What is the relationship between prosociality, in the form of motivation, behaviour, impact, and collaboration, in educational leadership as a shared endeavour? 2) What is the relationship between prosociality and collective competence, as collective efficacy, in educational leadership as a shared endeavour? 3) What is the relationship between collaboration and collective competence, as collective efficacy, in educational leadership as a shared endeavour? The sub-studies presented here utilised previous publications as data for a systematic narrative review, quantitative survey data from teachers in Japan (N = 260), and qualitative interview data gathered from 12 Finnish principals. First, the findings of this study revealed that many prosocial phenomena concern relationships with others, such as empathy, caring, and knowledge sharing. In addition, prosociality was evoked by the experience of benefitting others when collaborating, which indicated that prosociality could be both essential for and lead to collaboration. Second, the findings demonstrated that existing literature has implicitly discussed prosocial elements without noticing that they are essential for collective competence in educational leadership as a shared endeavour. In addition, it was found that prosociality encouraged the sense of collective competence among organisational members because it is valuable for overcoming their tendency to fragment. Moreover, when organisational members recognise themselves as competent, their willingness to use their expertise for social purposes might increase. Third, the findings indicated that, when organisational members have experienced successful collaboration in challenging situations, they tend to perceive themselves to be collectively competent. Overall, these findings enrich our knowledge of how prosociality, collective competence, and collaboration are related to one another in shared educational leadership contexts by representing a new concept of collective educational leadership efficacy. Keywords: prosociality, collective competence, collaboration, collective efficacy, educational leadership ...
 
Tämän väitöstyön tavoitteena oli tutkia prososiaalisuutta ja kollektiivista kompetenssia koulutusjohtamisen yhteisenä pyrkimyksenä yhteisöllisyyden kautta. Väitöstyö käsittelee seuraavia erityisiä tutkimuskysymyksiä: 1) Mikä on prososiaalisuuden (motivaation, käyttäytymisen ja vaikutuksen muodossa) suhde yhteisöllisyyteen koulutusjohtamisen toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä? 2) Mikä on prososiaalisuuden ja kollektiivisen kompetenssin (kollektiivisen tehokkuuden muodossa) suhde koulutusjohtamisen toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä? 3) Mikä on yhteisöllisyyden ja kollektiivisen kompetenssin suhde koulutusjohtamisen toteuttamisessa yhteisenä pyrkimyksenä? Alatutkimuksissa hyödynnettiin aiempien prososiaalisuutta käsittelevien julkaisujen systemaattista analyysia, japanilaisilta opettajilta kerättyä kvantitatiivista tutkimusaineistoa (N = 260) ja 12 suomalaisen rehtorin laadullisia teemahaastatteluja. Ensiksi tämän väitöstutkimuksen tulokset paljastivat, että monet prososiaaliset ilmiöt koskevat suhteita muihin toimijoihin. Tärkeitä ilmiöitä olivat empatia, välittäminen ja huolehtiminen sekä tiedon jakaminen. Erityisesti kokemus muiden hyväksi toimimisesta yhteisöllisesti sai aikaan prososiaalisuutta. Tämä tulos osoitti, että prososiaalisuus voi olla sekä välttämätöntä yhteisöllisyydelle, että se voi johtaa siihen. Toiseksi tulokset osoittivat, että olemassa oleva tutkimuskirjallisuus käsittelee kyllä epäsuorasti prososiaalisia tekijöitä kuitenkaan osoittamatta, että ne ovat olennaisia kollektiiviselle kompetenssille silloin, kun koulutusjohtamista toteutetaan yhteisenä pyrkimyksenä. Lisäksi väitöstyössä paljastui, että prososiaalisuus rohkaisee organisaation jäsenten kollektiivisen kompetenssin tunnetta, mikä on merkityksellistä koulutusjohtamisen pirstaloitumisen ja hajaannuksen voittamisessa. Kun organisaation jäsenet tunnistavat itsensä päteviksi, heidän halukkuutensa käyttää asiantuntemustaan sosiaalisiin tarkoituksiin kasvaa. Kolmanneksi tulokset osoittivat, että kun organisaation jäsenet kokevat yhteisöllisyyden onnistuneen haastavissa tilanteissa, he yleensä kokevat olevansa kollektiivisesti päteviä. Yhteenvetona voidaan todeta, että väitöstyössä saadut tulokset rikastuttavat ymmärrystämme siitä, kuinka prososiaalisuus, kollektiivinen kompetenssi ja yhteisöllisyys liittyvät toisiinsa jaetuissa koulutusjohtamisen konteksteissa ja miten nämä yhteydet kiteytyvät uuden, tässä tutkimuksessa luodun kollektiivisen koulutusjohtamisen kompetenssin käsitteen kautta. Asiasanat: prososiaalisuus, kollektiivinen kompetenssi, yhteisöllisyys, kollektiivinen tehokkuus ...
 
ISBN
978-951-39-8343-7
Contains publications
  • Artikkeli I: Yada, T., & Jäppinen, A.-K. (2019). A systematic narrative review of prosociality in educational leadership. Educational Management, Administration and Leadership, 47 (6), 980-1000. DOI: 10.1177/1741143218768579
  • Artikkeli II: Yada, T., Räikkönen, E., Imai-Matsumura, K., Shimada, H., Koike, R., & Jäppinen, A-K. (2020). Prosociality as a mediator between teacher collaboration and turnover intention. International Journal of Educational Management, 34(3), 535–548. DOI: 10.1108/IJEM-10-2018-0309
  • Artikkeli III: Yada, T., & Jäppinen, A-K. (2020). Understanding collective competence in exercising shared educational leadership. Manuscript under review.
Keywords
yhteisöllisyys sosiaalinen käyttäytyminen yhteistyö organisaatiot oppiva organisaatio koulut opettajat rehtorit johtajuus oppiminen johtaminen kollektiivinen toiminta kompetenssi tehokkuus prososiaalisuus Suomi Japani koulutusjohtaminen prosociality collective competence collaboration collective efficacy educational leadership
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8343-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Principals’ perceptions about collective competences in shared leadership contexts 

    Yada, Takumi; Jäppinen, Aini-Kristiina (Elsevier, 2022)
    This article aims to understand how principals perceive collective competences in their schools’ shared leadership contexts. Collective competences are crucial in shared leadership but have not been widely explored within ...
  • An exploration of principals' and teachers' perception of teacher leadership in Finland : the case of four upper secondary schools in Jyväskylä 

    Ngaajieh Nnane, Ransome (2009)
  • An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland 

    Machala, Molly (2021)
    Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ...
  • The role of the principal's instructional leadership at schools in Indonesia 

    Firmaningsih-Kolu, Yunita (2016)
    The education system in Indonesia, based on Ministry of National Education, has been performing instructional leadership as a major part of the effective school leaders’ behavior. One of the goals of instructional leadership ...
  • A systematic narrative review of prosociality in educational leadership 

    Yada, Takumi; Jäppinen, Aini-Kristiina (Sage Publications Ltd., 2019)
    Organizational scholars have vigorously and long studied being prosocial in defining ‘prosociality’ as motivation, behavior, and impact to help or benefit others. This study attempts to provide an overview of previous ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre