Luokanopettajan yhteiskuntasuuntautuneisuus ja sen kriittinen potentiaali
This research addresses the importance of societal study regarding the teaching
profession. The specific research subject is to outline the social and cultural definitions
of a teacher and highlight the societal bond of the profession. These dimensions
of the teaching profession are studied through empirical data consisting
of 13 class teachers’ interviews. By studying class teachers’ experiences and
ideas, this work broadens the understanding of class teachers’ everyday reality
and the relationship between teachers’ individual experiences and the societal
and cultural illustrations of the teaching profession.
This thesis consists of three articles and the thesis compilation on hand. The
articles base on analysing the experiences and professional understanding of the
interviewees. The viewpoints in these articles concern the quality of the societal
relationship in the class teaching profession (Article I), the relations between pedagogical
elements and societal standpoints (Article II) and analysis of the teacher
as a citizenship educator (Article III). Through these explicit research tasks, this
study forms a wide conceptualisation of the social aspect of teaching work.
The results show that, from this perspective, teachers have a strong personal
bond with their profession. In addition, they consider collaboration difficult and
the role of teacher education in the process of becoming a teacher somewhat controversial.
New teacher qualities, such as activity, activism and colleagueship,
regarding teachers’ professionalism remain unclear.
Keywords: teacherhood, sociology of teaching, critical teacher
...
Luokanopettajan yhteiskuntasuhde sekä ammatin yhteiskuntasuuntautuneisuus
ovat keskeisiä nykyluokanopettajan ammatin haasteita. Neuvotteleva ja demokraattisesti
toimiva opettaja liittää opettajana toimimiseen sitoutumisen aktiiviseen
toimijuuteen, yhteistyöhön eri tahojen kanssa sekä aktiivisuuteen ja aktivismiin
kasvatus- ja opetuskysymyksissä.
Tässä väitöskirjassa tarkastellaan luokanopettajan yhteiskuntasuhdetta ja
yhteiskuntasuuntautuneisuutta sekä niiden kriittistä potentiaalia. Väitöskirja
koostuu kolmesta osatutkimuksesta sekä tästä yhteenveto-osiosta. Osatutkimusten
tarkastelun painopiste on luokanopettajan käsitysten ja kokemusten tarkastelussa,
täsmällisemmin jäsenneltyjen yhteiskunnallisten ulottuvuuksien kautta.
Osatutkimuksissa luokanopettajana toimimisen yhteiskuntasuuntautuneisuutta
tarkasteltiin luokanopettajien henkilökohtaisen yhteiskuntasuhteen ja sen rakentumisen
kautta (I), ammatin pedagogisten vaatimusten sekä luokkahuoneen ulkopuolisten
elementtien suhteen analyysilla (II) sekä kansalaiskasvatuksen näkökulmasta
(III). Osatutkimusten yhteiseksi tutkimustehtäväksi muodostui etsiä
käsitystä ja kokemusta luokanopettajuudesta, joka määrittyy yksilöllisten tarinoiden
sekä sosiaalisen ja ammatin ulkopuolisten merkityksenantojen välisessä
suhteessa. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajan ammattiposition
suhde yhteiskuntaan sisältää jännitteitä. Jännitteitä syntyy ammattiin kiinnittymisessä,
koulun tehtäviin ja tavoitteisiin liittyvissä näkökulmissa sekä yhteiskuntaan
kasvattamisen sisällöissä. Tämä tutkimus alleviivaa suomalaisen koulun ja
opettajan haastavaa suhdetta aktiiviseen yhteiskunnalliseen toimijuuteen ja tällaiseen
kansalaisuuteen kasvattamisessa. Varsinkin nykyopettajuuden hahmotelmat
kriittisestä ja aktiivisesta luokanopettajasta sisältävät haasteita.
Avainsanat: opettajuus, kriittinen opettaja, luokanopettajan yhteiskuntasuhde
...




ISBN
978-951-39-8293-5ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Fornaciari, A., & Männistö, P. (2017). Yhteiskuntasuhde osana luokanopettajan ammattia : traditionaalista vai orgaanista toimijuutta?. Kasvatus, 48 (4), 353-368.
- Artikkeli II: Fornaciari, Aleksi (2019). A Lonely Profession? : Finnish Teachers’ Professional Commitments. Schools, 16 (2), 196-217. DOI: 10.1086/705645
- Artikkeli III: Fornaciari, Aleksi; Rautiainen, Matti (2020). Finnish teachers as civic educators : From vision to action. Citizenship Teaching and Learning, 15 (2), 187-201. DOI: 10.1386/ctl_00028_1
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Representing the Practice of Teachers' Pedagogical Knowing
Husu, Jukka (2022)This study consists of five international articles and an introductory background review. Its focus is on the nature and structure of teachers' pedagogical knowing. Pedagogical knowing is characterized as an active process ... -
Fostering transformational teacher agency in Finnish teacher education
Matikainen, Minni; Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi (ThemPra Social Pedagogy; UCL Press, 2018)In this article, we studied how well teacher education in Finland is able to answer the changing needs of the contemporary world. More precisely, we focussed on the question of how well an alternative teacher education ... -
Integrated initial and continuing training as a way of developing the professional agency of teachers and student teachers
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Varpanen, Jan (Elsevier, 2020)In this paper, we discuss training aimed at supporting the professional agency of teachers and student teachers. Drawing on socio-cultural and post-structural theories, we conceptualize professional agency as achieved by ... -
Teacher and student teacher views of agency in feedback
Ketonen, Laura; Lehesvuori, Sami; Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, 2022)The present study compares the feedback themes that groups of teachers (n = 5) and student teachers (n = 15) discussed in a professional development programme concerning teachers’ classroom interaction and formative ... -
Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’
Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ...