”Ei minun tekstini ole niin yksinkertaista kuin gradujen tekijät väittävät.” : myöhäinen tyyli ja fiktiivisen päiväkirjan syklinen aikarakenne Eeva Kilven teoksessa Kuolinsiivous
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen vanhuuden kuvaamisen tapoja ja ajan rakentumista Eeva Kilven päiväkirjamuotoisessa teoksessa Kuolinsiivous (2012) myöhäisen tyylin (engl. late style) viitekehyksessä. Tutkin Kuolinsiivouksen sirpaleista rakennetta ja päiväkirjamerkintöjen välillä edestakaisin kulkevaa syklistä aikaa suhteessa myöhäisen tyylin konstruktioon ja päiväkirjagenren yleisiin aikarakenteisiin. Myöhäinen tyyli on Theodor W. Adornon (2002/1937) ja Edward W. Saidin (2007) kehittämä käsite ja kriittinen konstruktio, jonka avulla selitetään taiteilijoiden vaikeaselkoisia ja sirpaleisia viimeisiä töitä. Adorno (2002/1937) on luonnehtinut käsitteellä Beethovenin myöhäisiä töitä, mutta Said (2007) on laajentanut käsitteen käyttöä myös kirjallisuuden analysointiin. Myöhäisen tyylin viitekehyksessä tulkittujen teosten piirteitä ovat myös voimakas suhde aikaan ja kulttuurinen vastarinta (Said 2007). Myöhäistä tyyliä pidetään myös jälkikapitalismille tyypillisenä sekä sen vastustamisen tapana (Niblett 2016).
Tutkimukseni perustuu kohdeteoksen tarkkaan lukemiseen, sen sisällön teemoitteluun ja tulkintaan vuoropuhelussa myöhäisen tyylin teorian kanssa. Analyysini aluksi tarkastelen teoksen aikarakenteen muodostumista päiväkirjamerkintöihin kirjattujen ajankohtien ja teoksen kertojan aikasuhteen näkökulmasta, mitä seuraa vanhuutta kuvaavien merkintöjen teemoittelu ja siihen yhdistyvä ajan ja vanhuuden kuvaamisen tulkinta myöhäisen tyylin teorian näkökulmista.
Tulkintani mukaan Kuolinsiivouksen toisistaan irralliset, lyhyet ja abstraktia pohdintaa painottavat päiväkirjamerkinnät edustavat myöhäiselle tyylille tyypillistä sirpaleisuutta ja vaikeaselkoisuutta. Myöhäisyydelle tyypillinen poikkeuksellinen suhde aikaan ilmenee Kuolinsiivouksen päiväkirjalle poikkeuksellisessa aikarakenteessa, jonka tulkitsen kuvaavan iäkkään ihmisen kokemusta ajasta sekä eri ikäkausien, muistojen ja nykyisyyden limittymistä. Samalla syklinen aika ja ajattomuuden kokemukset vastustavat iäkkäiden ihmisten sekä luonnon hyväksikäyttöä ja alistamista, mikä yhdistyy myöhäisyydelle tyypilliseen vastavirtaisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Meidän vanhojen vanhuus on tämän ajan rikkautta" : vastarintaiset vanhuuskuvat ja myöhäinen tyyli Eeva Kilven teoksen Kuolinsiivous sisäisessä ja ulkoisessa maailmassa
Keski-Lusa, Sampo (2015)Tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka Eeva Kilven teos Kuolinsiivous osallistuu julkiseen keskusteluun vanhuudesta ja millaista vanhuuskuvaa se rakentaa, sekä Eeva Kilven myöhäistä tyyliä eli hänen ikänsä ja lähestyvän ... -
Päiväkirjan kirjoittaminen oman elämän ymmärtämisen ja jäsentelyn työkaluna
Seppälä, Liisamari (2014)Päiväkirjan kirjoittaminen on monelle, myös minulle jokapäiväiseen arkeen kuuluva henkilö-kohtainen ja tärkeäksi muodostunut asia. Tutkielmani tarkoituksena on tulkita päiväkirjojeni sisältöä. Miten eri tavoin elämää, ... -
Matka tiedon ja kauneuden oivallukseen : esteettinen elämys Volter Kilven teoksessa Kirkolle
Kokko, Inkeri (1999) -
Lepäävä Venus ja omakuvallisuus Laurence Philomènen teoksessa “Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls”
Upola, Anna (2024)Tutkielmani käsittelee kanadalaisen valokuvataiteilijan Laurence Philomènen omakuvaa Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls (2019). Olen kiinnostunut siinä ilmenevästä omakuvallisuudesta eli tavoista, joilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.