Operatiivinen vainoharha normaalitieteen aikakaudella: Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaanin kokeellinen poetiikka
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This publication-based doctoral dissertation in literary criticism investigates the experimental poetics of the novel Neuromaani (2012) by Jaakko Yli-Juonikas. This study maps out and contextualizes the poetics of Neuromaani. I define poetics as the creative principles, conventions, and/or techniques informing a literary work as well as their study. Experimental literature is committed to raising fundamental questions about literature and its own literariness. The research questions of my study are: What is the poetics of Neuromaani like? How is it constructed? How does it work? My research material comprises the novel itself and the supplements to it that were published separately in literary magazines. Included in the discussion are also reviews of the novel and a dance performance inspired by it. The study is positioned in the framework of French theory and the new materialist approach informed and influenced by it. I scrutinize Neuromaani as a literary machine – a term coined by Gilles Deleuze and Félix Guattari – that produces assemblages and operates through the actual and the virtual as well as repetition and affects. I also apply Gérard Genette’s theory of transtextuality, taking into account the ways it has been developed further in the field of narratology. I use theoretically and conceptually contextualizing close reading as the method of my analysis. The study consists of five articles and an introductory chapter. In each article, I focus on a different element of the novel’s poetics: the excessiveness, the materiality, the schizophrenic language and structure, the usage of found material and collage techniques, and the novel’s relation to semiocapitalism. I argue that all these viewpoints are essential to understanding the experimental poetics of Neuromaani. I introduce the concept of “excess novel” using Neuromaani as a paradigmatic example. An excess novel forms its affective relation with the reader and with other extratextual elements through its excessive poetics. I show how the different transtextual relations actualize as affective relations. I argue that the poetics of Neuromaani is experimental in that it revises and reshapes literary expression by experimenting with repetition, opens up the novel’s internal excess towards its exterior, and challenges readers and critics to re-evaluate their position in relation to the assemblage of the novel.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8251-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Laura Piippo (2018) The brain in our hands: The materiality of reading Neuromaani. Reading Today. Eds. Heta Pyrhönen & Janna Kantola. London: UCL Press, 45–56. DOI: 10.14324/111.9781787351950
- Artikkeli II: Piippo, Laura (2019). "Ääni on meissä, joka olemme, kun meitä ei ole" : skitsofrenian muotoja ja poetiikkaa Neuromaanissa. In Jäntti, Saara; Heimonen, Kirsi; Kuuva, Sari; Mäkilä, Annastiina (Eds.) Hulluus ja kulttuurinen mielenterveystutkimus, Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja, 125. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 305-328. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65798
- Artikkeli III: Piippo, L. (2016). "650 sivua tiivistettyä hulluutta on liikaa" : Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani (2012) elämystalouden karstana ja polttoaineena. In S. Karkulehto, T. Lähdesmäki, & J. Venäläinen (Eds.), Elämykset kulttuurina ja kulttuuri elämyksinä : kulttuurintutkimuksen näkökulmia elämystalouteen (pp. 247-371). Jyväskylä, Finland: Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7116-8
- Artikkeli IV: Piippo, L. (2018). Aperitiffin perintö : esimerkkinä Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani. In M. Keskinen, J. Joensuu, L. Piippo, & A. Helle (Eds.), Avoin Aperitiff : kirjoituksia Kari Aronpuron kollaasiromaanista Aperitiff – avoin kaupunki (pp. 165-185). Tampere, Finland: Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0747-9
- Artikkeli V: Piippo, Laura (2019). Ylenpalttisuutta ja äärimmäisyyskokemuksia : Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani 2000-luvun eksessiromaanina. In Arminen, Elina; Lehtimäki, Markku (Eds.) Muistikirja ja matkalaukku : muotoja ja merkityksiä 2000-luvun suomalaisessa romaanissa, Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia, 1452. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 211-240. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65888
Asiasanat
Yli-Juonikas, Jaakko, kirjallisuudentutkimus kaunokirjallisuus kokeelliset romaanit romaanit poetiikka kokeellinen kirjallisuus reseptio metatekstuaalisuus intertekstuaalisuus parateksti poetics experimental literature assemblage new materialism actual virtual repetition affect collage transtextuality post-postmodernism schizophrenia semiocapitalism excess excess novel
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Operatiivinen vainoharha normaalitieteen aikakaudella : Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaanin kokeellinen poetiikka
Piippo, Laura (Kirjallisuudentutkijain seura, 2021) -
Dissident Poetics, Experimental Excess : Jaakko Yli-Juonikas' Finnish Novel Neuromaani
Piippo, Laura (Bloomsbury Publishing India, 2021)In this chapter, I discuss the dissident poetics in Neuromaani (2012), an excessive Finnish experimental novel by Jaakko Yli-Juonikas (b. 1976). I examine how and what kind of, in-betweeness is produced in the novel that ... -
Neuromaani and the Poetics of Illness
Piippo, Laura (Institute for Medical Humanities at Durham University, 2021) -
Kirjasinetti : Jaakko Yli-Juonikkaan tähänastisen tuotannon poetiikkaa
Piippo, Laura (ntamo, 2018) -
"650 sivua tiivistettyä hulluutta on liikaa" : Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani (2012) elämystalouden karstana ja polttoaineena
Piippo, Laura (Jyväskylän yliopisto, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.