Ålandsfrågan 1918 : analys av debatten i en åländsk tidning
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli analysoida Åland-lehdessä vuonna 1918 käytyä keskustelua niin kutsutun Ahvenanmaan kysymyksen ympärillä. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia argumentteja sanomalehtiartikkeleissa esiintyi tukemaan ahvenanmaalaista näkökulmaa keskustelussa. Tarkoituksena oli myös saada selville, mitä tekijöitä kuvataan keskeisimmiksi Ahvenanmaan kysymyksen ratkaisemisessa, ja millä tavoin kyseisiä tekijöitä kuvaillaan.
Tutkielmaa varten analysoitiin 10 sanomalehtiartikkelia, ja metodina käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä sekä kriittistä diskurssianalyysiä. Ilmeni, että ahvenanmaalaisesta näkökulmasta keskeisimmät argumentit olivat ulkopuolisuuden tunne Suomen suhteen, yhteinen historia Ruotsin kanssa sekä kansojen itsemääräämisoikeuden periaate. Selvisi myös, että aineiston mukaan kysymys oli ratkaistavissa yksinomaan ahvenanmaalaisten ja Suomen välillä. Ruotsin rooli artikkeleissa käydyn keskustelun perusteella oli tukea ahvenanmaalaisia.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kysymys sitoutuneesta kirjailijasta : Jean-Paul Sartren kirjailijakäsitys teoksessa Mitä kirjallisuus on?
Prokkola, Johanna (2019)Tarkastelen tutkielmassani Jean-Paul Sartren (1905–1980) kirjallisuusteoriaa sellaisena kuin hän sen esitti teoksessaan Mitä kirjallisuus on? (1948). Tutkin etenkin sitoutuneen kirjailijan käsitettä, sekä pyrin tuomaan ... -
Lapsen kysymys ja Toisen voima : Lacanin teoria ja kasvatus jälkimodernissa
Honkasaari, Outi (2016)Tutkielmani on teoreettinen, mannermaiseen nykyfilosofiaan ja lacanilaiseen psykolingvistiikkaan perustuva ja fokusoi kasvatuksen kysymyksiin. Kasvatustieteeseen viitekehys tuo uuden näkökulman. Tavoitteena on etsiä ... -
Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
Laiho, Saara; Loponen, Jutta (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun ... -
Retorinen kysymys ja kysyvä fokusrakenne suomalaisessa viittomakielessä
Koslonen, Tytti (2015)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on tarkastella millainen on retorinen kysymys suomalaisessa viittomakielessä (SVK). Tutkielmassa sovelletaan retorisen kysymyksen määrittelyä suomalaiseen viittomakieleen, kuten se ... -
Kysymys ja hahmo : runon aukeavasta poissaolosta
Tennilä, Olli-Pekka (2005)