Kyselytutkimus kaupunkipyörien käyttöön ja käyttämättömyyteen liittyvistä tekijöistä Helsingin, Espoon ja Vantaan alueilla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kaupunkipyöräjärjestelmien määrä on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti ja lähivuosina
on odotettavissa, että niiden määrä tulee entisestään lisääntymään. Kaupunkipyöräjärjestelmän
nähdään olevan yksi parhaista kestävän liikenteen ratkaisusta, millä voidaan vastata
ilmastonmuutokseen. Lisäksi kaupunkipyöräjärjestelmän avulla voidaan saavuttaa merkittäviä
hyötyjä terveyden ja talouden osa-alueilla. Suomessa ensimmäinen kokonaisvaltainen
kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2016 Helsingissä, josta se on levinnyt
ympäri maata. Aikaisempien tutkimusten perusteella on tunnistettu, että nykyiset
kaupunkipyöräjärjestelmät eivät palvele kaikkia tasapuolisesti ja käyttäjäjoukko on hyvin
homogeeninen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kaupunkipyöräjärjestelmän
käyttäjät ja ei-käyttäjät ovat käyttäjäprofiileiltaan Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin
alueilla ja onko heissä eroa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, mitkä syyt ovat yhteydessä
kaupunkipyörien käyttöön ja käyttämättömyyteen. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Helsingin
seudun liikenne -kuntayhtymän kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä
kyselylomakkeella joulukuussa 2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 379 henkilöä. Vastaajista 40
prosenttia ilmoitti käyttäneensä kaupunkipyöriä ja loput 60 prosenttia muodostui ei-käyttäjistä.
Vastaajilta tiedusteltiin sosiodemografisia tietoja, toimintakykyyn terveyteen ja
liikuntatottumuksiin liittyviä asioita sekä kaupunkipyörien käyttöön ja käyttämättömyyteen
liittyviä syitä. Tuloksia tarkasteltiin ensin kaikkien kaupunkipyörien käyttäjien ja ei-käyttäjien
välillä, minkä jälkeen vertailtiin Helsingin, Espoon ja Vantaan alueiden
kaupunkipyöräpalveluiden käyttäjiä ja ei-käyttäjiä toisiinsa.
Käyttäjien ja ei-käyttäjien välillä havaittiin useita tilastollisesti merkitseviä eroja.
Kaupunkipyörien käyttäjissä oli enemmän nuorempia, korkeamman tutkinnon suorittaneita ja
paremmin tienaavia kuin ei-käyttäjissä. Käyttäjät kokivat toimintakykynsä ja terveytensä
useammin paremmaksi kuin ei-käyttäjät. Vantaan ei-käyttäjissä oli suurempi osuus alemman
tutkinnon suorittaneita verrattuna Helsinkiin ja Espooseen. Käytännöllisyys ja
riippumattomuus aikatauluista olivat tärkeimmät kaupunkipyörän valintaan vaikuttavat syyt.
Oman pyörän käyttö ja tunne, että palvelua oli hankala käyttää, olivat yhteydessä
kaupunkipyörien käyttämättömyyteen. Espoossa ja Vantaalla käyttämättömyyden syyksi oli
valittu Helsinkiä useammin se, että kaupunkipyöräasemia ei ollut matkan varrella.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia tuloksia siitä, että kaupunkipyöräpalvelu
ei palvele myöskään Helsingin, Espoon ja Vantaan alueiden asukkaita tasapuolisesti.
Kaupunkipyöräpalvelun kehittämisessä ja käyttöönotossa tulisi tulevaisuudessa ottaa
paremmin huomioon koko alueen asukaskunta ja arvioida millainen järjestelmä alueelle
soveltuu. Kaupunkipyöräjärjestelmä on kallis investointi, joten käyttöönoton suunnittelutyöhön
kannattaa varata riittävästi aikaa. On huomioitava, että palvelun hyötyjä ei saavuteta, jos
palvelulla ei ole käyttäjiä tai jos käyttö lisääntyy vain niiden joukossa, jotka muutoinkin
hyödyntävät kestäviä liikkumismuotoja.
...
Bikesharing systems have grown rapidly in recent years, and further growth is expected in the
coming years. Bikesharing is seen as one of the best forms of sustainable transportation modes,
which can help contain climate change. In addition, bikesharing can contribute to positive
effects in public health and the economy. In Finland the first modern bikesharing system was
established in Helsinki 2016, after which the usage has been spread to rest of the country.
Recent studies have found that bikesharing systems are not available to all equally, and that the
users of bikesharing systems are actually a very homogenous group globally.
The aim of this study was to examine who the users and non-users of bikesharing systems in
the area of Helsinki, Espoo and Vantaa are, and if there are differences between the cities. In
addition, the study aimed to identify specific motivators and barriers to bikeshare system usage.
The study was carried out in co-operation with Helsinki Region Transport. The data in this
study was collected by using electronic survey in December 2019. In total, 3 379 respondents
completed the survey, out of which 40 percent were bikesharing system users and 60 percent
were non-users. The questionnaire included questions about background, ability to function,
state of health and physical activity, as well as motivations and barriers to usage of bikeshare
system. The results were first analyzed for all users and non-users, after which comparisons
were made between users and non-users between the cities of Helsinki, Espoo and Vantaa.
There were several statistically significant differences between users and non-users. Bikeshare
system users in the area of Helsinki, Espoo and Vantaa tended to be younger, higher educated
and with higher income in comparison to non-users. In addition, users felt their ability to
function and their state of health often better than non-users. Non-users in Vantaa tended to
have lower education compared to non-users in Helsinki and Espoo. The most common
motivators among users were convenience and independence from schedules. Non-users' most
common barriers were using own bike and that bikesharing systems were perceived as difficult
to use. In Espoo and Vantaa, the reason for non-usage was more often lack of bikesharing
stations along the route compared to Helsinki.
Results of this study confirm earlier results of recent studies, where bikeshare systems also in
the area of Helsinki, Espoo and Vantaa are not equal and seem to serve a specific group. In the
future development and implementation of bikesharing systems more care should be placed on
the people of the area, together with a careful estimation of what kind of bikeshare system
would be suitable for that area. Bikesharing system is an expensive investment and thus worth
careful planning. It is relevant to remember that benefits of bikeshare systems cannot be
achieved with no users or if usage only increases within groups that already use sustainable
transportation modes.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uustraditionalististen aiheiden käyttö Vantaan Kartanonkoskella
Eriksson, Neetta (2011)Vantaan Kartanonkoskelle nousi vuosituhannen alussa asuinalue, joka on väritykseltään ja tyyliltään hyvin poikkeava muuhun suomalaiseen asuinrakentamiseen verrattuna. Kartanonkosken asuinalueen on sanottu edustavan uus ... -
Lihasvoimaa kaupunkiliikenteeseen : suosituksia kävelyn, pyöräilyn ja muiden aktiivisten ja kestävien kulkutapojen edistämiseksi
Silonsaari, Jonne; Simula, Mikko; Hasanen, Elina; Lyytimäki, Jari; Sundqvist-Andberg, Henna; Tuominen, Anu; Kiviluoto, Katariina; Ahokas, Ira; Tapio, Petri (Jyväskylän yliopisto, JYU.Wisdom - School of Resource Wisdom, 2021) -
Viisi kävelyn ja pyöräilyn skenaariota
Hasanen, Elina (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Reversing the politics of youth velonomy : realist action research on the pluriversal rationalities and representations of collaborative cycling governance
Silonsaari, Jonne (2024)Nuorten ’velonomia’ ja liikkumispolitiikan täyskäännös. Realistinen toimintatutkimus pyöräilyn yhteistoiminnallisen hallinnan moninaisista rationaliteeteista ja representaatioista. 2020-luvulla lukuisat kaupungit ja ... -
Henkilöautoriippuvuutta selittävät tekijät jääkiekkoharrastuksessa : kyselytutkimus harrastusmatkojen liikkumiskäytänteistä ja kulkutapamuutoksen mahdollistavista tekijöistä JYP Juniorit ry:ssä
Hyvärinen, Kati (2022)Suomalaiset lapset kulkevat koulumatkansa pääsääntöisesti itsenäisesti ja kestäviä kulkutapoja käyttäen, mutta matkat organisoituihin vapaa-ajan harrastuksiin kuljetaan usein aikuisen kanssa ja henkilöautolla. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.