Resource mobilization through social media : Ukrainian case
Tekijät
Päivämäärä
2020Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme. Helppo pääsy mistä päin maailmaa tahansa, mahdollisuus seurata kuuluisia ihmisiä tai jakaa mielipiteesi laajalle yleisölle tarjoaa hyvät mahdollisuudet koulutukseen, liiketoimintaan ja politiikkaan. Sosiaaliset liikkeet hyötyvät myös sosiaalisesta mediasta tunnustamalla laaja yleisö ideoistaan, tarpeistaan ja vaatimuksistaan. Tässä työssä tutkitaan tapoja miten on mahdollista saada ihmiset sosiaaliseen liikkeeseen ja mikä on sosiaalisen median rooli tässä prosessissa. Tutkimuksessa käytetään resurssien mobilisointi teoria käsitteellisenä taustana, koska resurssit ovat yksi komponentti kaikissa sosiaalisissa liikkeissä. Analysoimalla kahta ukrainalaista sosiaalista liikettä: Oranssia vallankumousta (2004) ja Ukrainan vallankumous 2014 voimme nähdä sosiaalisen liikkeen vaikutuksen resurssien mobilisointiin. Resurssien mobilisointi teoria paljastaa suurimmat ongelmat, joita kaikki sosiaaliset liikkeet voivat kohdata, tämä tutkimus ehdottaa tapoja, joilla nämä kysymykset voidaan ratkaista sosiaalisen median avulla.
...
Social media has become an important part of our everyday life. Easy access from any part of the world, the possibility to follow famous people or share your opinion to a broad audience, provide great opportunities for education, business, politics. Social movements also benefit from social media to acknowledge a broad audience about their ideas, needs, and demands. This work explores the ways to mobilize people for social movement and the role of social media in this process. The study uses resource mobilization theory as a conceptual background since resources are one of the components of any social movement. Analyzing two major Ukrainian social movements: the Orange Revolution (2004) and the Revolution of Dignity (2014) we can see the effect of social movement on resource mobilization. Resource mobilization theory unveils the major problems that any social movement can face, this research suggests the ways these issues can be resolved with the help of social media.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Social Networks, Communication and the Internet
Turunen, Arja (Ethnos ry, Suomen Kansatieteilijoöden Yhdistys, 2015) -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012) -
Strategic influencer communication and formation of purchase intention in social networking sites
Soininen, Sampo (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka ostoaikomus muodostuu sosiaalisen median kanavissa kuten YouTubessa, Facebookissa tai Instagramissa hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona. Tutkimuksen ... -
The development and management of interpersonal trust in a business network in health, exercise, and wellbeing markets
Hakanen, Mila (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to explore the development, management and measurement of interpersonal trust in the context of a business network. More specifically, the focus is building and managing trust in the ... -
Vauraus, luotto, luottamus : talonpoikien lainasuhteet Pohjanlahden molemmin puolin 1796-1830
Hemminki, Tiina (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.