Show simple item record

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorLähde, Mari
dc.date.accessioned2020-02-24T11:29:21Z
dc.date.available2020-02-24T11:29:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67929
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta kohtaan. Yhteisopetus perustuu opettajien yhteiseen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetus on yksi tapa toteuttaa oppilaan kolmiportaista tukea ja osa-aikaista erityisopetusta inkluusion mukaisesti. Tämä yhteisopetusta koskettava laadullinen tutkimus kohdistui Lappeenrannan perusopetuksen 1–6 vuosiluokkien laaja-alaisiin erityisopettajiin. Tutkimusaineisto on koottu verkkokyselyllä ja haastatteluilla syyslukukaudella 2019. Aineisto on käsitelty laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksella selvitettiin, miten laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa osa-aikaista erityisopetusta yhteisopetuksessa. Lisäksi tutkimuksella kartoitettiin kolmen laaja-alaisen erityisopettajan onnistuneisuuden kokemuksia liittyen yhteisopetuksen aloittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä oppilaan kolmiportaisen tukeen. Laaja-alaisten erityisopettajien kokemusten mukaan yhteisopetuksessa esiintyy onnistuneisuutta, jota syntyy opettajien yhteisen suunnittelun, keskustelun, halun, rohkeuden ja keskinäisen luottamuksen myötä. Yhteisopetus koetaan opettajuuden jakamiseksi, joka edellyttää myös hallinnon tukea. Parhaimmillaan yhteisopetus on opettajien joustavaa yhteistyötä, jossa hyödynnetään monipuolisesti yhteisopetuksen eri toimintamalleja. Onnistunut yhteisopetus mahdollistaa oikeudenmukaisuuden ja kolmiportaisen tuen oppilaan oppimiseen ja oppimisen arviointiin. Yhdessä on enemmän.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherosa-aikainen erityisopetus
dc.subject.otherlaaja-alainen erityisopettaja
dc.subject.otheryhteisopetus
dc.subject.otheronnistuneisuus
dc.title"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002242152
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record