dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Lähde, Mari | |
dc.date.accessioned | 2020-02-24T11:29:21Z | |
dc.date.available | 2020-02-24T11:29:21Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67929 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta kohtaan. Yhteisopetus perustuu opettajien yhteiseen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetus on yksi tapa toteuttaa oppilaan kolmiportaista tukea ja osa-aikaista erityisopetusta inkluusion mukaisesti.
Tämä yhteisopetusta koskettava laadullinen tutkimus kohdistui Lappeenrannan perusopetuksen 1–6 vuosiluokkien laaja-alaisiin erityisopettajiin. Tutkimusaineisto on koottu verkkokyselyllä ja haastatteluilla syyslukukaudella 2019. Aineisto on käsitelty laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksella selvitettiin, miten laaja-alainen erityisopettaja toteuttaa osa-aikaista erityisopetusta yhteisopetuksessa. Lisäksi tutkimuksella kartoitettiin kolmen laaja-alaisen erityisopettajan onnistuneisuuden kokemuksia liittyen yhteisopetuksen aloittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä oppilaan kolmiportaisen tukeen.
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemusten mukaan yhteisopetuksessa esiintyy onnistuneisuutta, jota syntyy opettajien yhteisen suunnittelun, keskustelun, halun, rohkeuden ja keskinäisen luottamuksen myötä. Yhteisopetus koetaan opettajuuden jakamiseksi, joka edellyttää myös hallinnon tukea. Parhaimmillaan yhteisopetus on opettajien joustavaa yhteistyötä, jossa hyödynnetään monipuolisesti yhteisopetuksen eri toimintamalleja. Onnistunut yhteisopetus mahdollistaa oikeudenmukaisuuden ja kolmiportaisen tuen oppilaan oppimiseen ja oppimisen arviointiin. Yhdessä on enemmän. | fi |
dc.format.extent | 79 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | osa-aikainen erityisopetus | |
dc.subject.other | laaja-alainen erityisopettaja | |
dc.subject.other | yhteisopetus | |
dc.subject.other | onnistuneisuus | |
dc.title | "Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002242152 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |