Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorPohjanvirta, Matti
dc.date.accessioned2020-01-30T10:53:01Z
dc.date.available2020-01-30T10:53:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67611
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoite oli selvittää asiantuntijatehtävissä eli konsultointityössä toimivien ohjelmistokehittäjien työssään tarvitsemat tärkeät kompetenssit. IT-alan kompetensseja on tutkittu sekä yleisellä tasolla että yksittäisten ammattikuntien näkökulmista aiemmin, mutta konsultointityötä tekevien ohjelmistokehittäjien kompetensseja ei ole aiemmin tutkittu. Konsultoinnissa tarvittavat kompetenssit tuovat oman lisänsä ohjelmistokehittäjien tarvitsemiin taitoihin, joten tarkemman ymmärryksen saavuttaminen asiantuntijatehtävissä toimivien ohjelmistokehittäjien kompetensseista on tärkeää. Se auttaa esimerkiksi oppilaitoksia suunnittele- maan opetussisältöjään, jotta ne vastaisivat paremmin työelämän tarpeita. Kompetenssi tarkoittaa mitä tahansa tietoa, taitoa tai ominaisuutta, joka henkilöllä on ja jota hän voi käyttää työssään tai tehtävässään. Konsultoinnin tunnusmerkkeihin taas kuuluu asiakasprojekteissa työskentely ja monien roolien omaksuminen oman työnantajan ja asiakkaan puolesta. Tämä tutkielma selvitti asiantuntijatehtävissä työskentelevien ohjelmistokehittäjien kompetensseja laadullisen teemahaastattelun avulla. Informantteina oli viisi eräässä asiantuntijapalveluita tarjoavassa yrityksessä työskentelevää ohjelmistokehittäjää. Tutkimus selvitti, mitä kompetensseja konsultteina toimivat ohjelmistokehittäjät pitivät itselleen tärkeinä. Tutkimuksen tulokset mukailevat pääasiassa aiempien tutkimusten tuloksia. Konsultointityötä tekeville ohjelmistokehittäjille tärkeimmät kompetenssit ovat samankaltaisia, kuin mitkä kompetenssit on aiemmissa tutkimuksissa tunnistettu ohjelmistokehittäjille tärkeiksi. Konsultointityö tuo kuitenkin työhön lisävaatimuksia, kuten kyky joustaa ja mukautua muutoksiin. Tärkeimmät kompetenssit ovat kyky ohjelmoida, teknisen dokumentaation lukeminen, kommunikaatiokyky, ei-teknisten ihmisten kanssa kommunikointi ja kehitystyökaluosaaminen. Tutkimuksessa selvisi, että nykyiset koulutusohjelmat eivät opeta tarpeeksi ohjelmistokehityksen oheistaitoja, kuten tärkeimpien kehitystyökalujen käyttöä ja ohjelmistotuotannon menetelmiä, kuten ketterien menetelmien käytännön taitoja. Oppilaitosten kannattaisikin siis sisällyttää ohjelmistokehityksen käytännön projektityöskentelyä opetussuunnitelmiinsa.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to find out the competencies needed by consulting software developers in their work. Competencies in IT field have been studied both on a general level and also on a profession specific level before, but competencies needed by consulting software developers have not been researched previously. Competencies needed in consulting work add to the competencies needed by software developers, so achieving a greater understanding of competencies needed by consulting software developers is important. Greater understanding will help for example educational institutions plan their curricula so that they better respond to the requirements of the industry. Competency means any piece of knowledge, skill, trait or ability that a person has and which he or she can use in his or her job. Consulting is characterized by project work and the assumption of multiple different roles by the consultant for his employer or for his client. This thesis set out to clarify competencies of consulting software developers by using a qualitative theme interview research method. Informants were five software developers of a consulting services providing company. This thesis found out what competencies the informants think are important for themselves. The results of this thesis are in line with the results of previous research. Important competencies for consulting software developers are similar to important competencies identified for software developers in previous research. Consulting work however adds additional requirements such as the ability to be flexible and adapt to changes. The most important competencies are the ability to program, reading technical documentation, communication skills, ability to communicate with non-technical people and ability to use development tools. Results of the research found out that current curricula do not teach enough meta skills of software development such as usage of development tools and software development methodologies such as agile methods. Educational institutions should include more concrete hands-on project work in their curricula.en
dc.format.extent86
dc.language.isofi
dc.titleAsiantuntijatehtävissä toimivan ohjelmistokehittäjän kompetenssit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001301880
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysoohjelmistokehittäjät
dc.subject.ysotieto
dc.subject.ysokonsultointi
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot