dc.contributor.advisor | Koskelainen, Tiina | |
dc.contributor.author | Pohjanvirta, Matti | |
dc.date.accessioned | 2020-01-30T10:53:01Z | |
dc.date.available | 2020-01-30T10:53:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67611 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman
tavoite
oli selvittää asiantuntijatehtävissä eli
konsultointityössä toimivien ohjelmistokehittäjien työssään tarvitsemat tärkeät
kompetenssit. IT-alan kompetensseja on tutkittu sekä yleisellä tasolla että
yksittäisten ammattikuntien näkökulmista aiemmin, mutta konsultointityötä
tekevien ohjelmistokehittäjien kompetensseja ei ole aiemmin tutkittu.
Konsultoinnissa
tarvittavat
kompetenssit
tuovat
oman
lisänsä
ohjelmistokehittäjien tarvitsemiin taitoihin, joten tarkemman ymmärryksen
saavuttaminen
asiantuntijatehtävissä
toimivien
ohjelmistokehittäjien
kompetensseista on tärkeää. Se auttaa esimerkiksi oppilaitoksia suunnittele-
maan opetussisältöjään, jotta ne vastaisivat paremmin työelämän tarpeita.
Kompetenssi tarkoittaa mitä tahansa tietoa, taitoa tai ominaisuutta, joka
henkilöllä on ja jota hän voi käyttää työssään tai tehtävässään. Konsultoinnin
tunnusmerkkeihin taas kuuluu asiakasprojekteissa työskentely ja monien
roolien omaksuminen oman työnantajan ja asiakkaan puolesta. Tämä tutkielma
selvitti
asiantuntijatehtävissä
työskentelevien
ohjelmistokehittäjien
kompetensseja laadullisen teemahaastattelun avulla. Informantteina oli viisi
eräässä
asiantuntijapalveluita
tarjoavassa
yrityksessä
työskentelevää
ohjelmistokehittäjää. Tutkimus selvitti, mitä kompetensseja konsultteina
toimivat ohjelmistokehittäjät pitivät itselleen tärkeinä. Tutkimuksen tulokset
mukailevat pääasiassa aiempien tutkimusten tuloksia. Konsultointityötä
tekeville ohjelmistokehittäjille tärkeimmät kompetenssit ovat samankaltaisia,
kuin mitkä kompetenssit on aiemmissa tutkimuksissa tunnistettu
ohjelmistokehittäjille tärkeiksi. Konsultointityö tuo kuitenkin työhön
lisävaatimuksia, kuten kyky joustaa ja mukautua muutoksiin. Tärkeimmät
kompetenssit ovat kyky ohjelmoida, teknisen dokumentaation lukeminen,
kommunikaatiokyky, ei-teknisten ihmisten kanssa kommunikointi ja kehitystyökaluosaaminen. Tutkimuksessa selvisi, että nykyiset koulutusohjelmat eivät
opeta tarpeeksi ohjelmistokehityksen oheistaitoja, kuten tärkeimpien
kehitystyökalujen käyttöä ja ohjelmistotuotannon menetelmiä, kuten ketterien
menetelmien käytännön taitoja. Oppilaitosten kannattaisikin siis sisällyttää
ohjelmistokehityksen käytännön projektityöskentelyä opetussuunnitelmiinsa. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to find out the competencies needed by consulting
software developers in their work. Competencies in IT field have been studied
both on a general level and also on a profession specific level before, but competencies needed by consulting software developers have not been researched
previously. Competencies needed in consulting work add to the competencies
needed by software developers, so achieving a greater understanding of competencies needed by consulting software developers is important. Greater understanding will help for example educational institutions plan their curricula so
that they better respond to the requirements of the industry. Competency
means any piece of knowledge, skill, trait or ability that a person has and which
he or she can use in his or her job. Consulting is characterized by project work
and the assumption of multiple different roles by the consultant for his employer or for his client. This thesis set out to clarify competencies of consulting software developers by using a qualitative theme interview research method. Informants were five software developers of a consulting services providing
company. This thesis found out what competencies the informants think are
important for themselves. The results of this thesis are in line with the results of
previous research. Important competencies for consulting software developers
are similar to important competencies identified for software developers in
previous research. Consulting work however adds additional requirements
such as the ability to be flexible and adapt to changes. The most important
competencies are the ability to program, reading technical documentation,
communication skills, ability to communicate with non-technical people and
ability to use development tools. Results of the research found out that current
curricula do not teach enough meta skills of software development such as usage of development tools and software development methodologies such as agile methods. Educational institutions should include more concrete hands-on
project work in their curricula. | en |
dc.format.extent | 86 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Asiantuntijatehtävissä toimivan ohjelmistokehittäjän kompetenssit | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202001301880 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | ohjelmistokehittäjät | |
dc.subject.yso | tieto | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |