Coping with diversity in higher education in the European Higher Education Area : The case of quality assurance
This study analyses diversity in quality assurance (QA) of higher education
among the Bologna Process member countries and the policy processes that
aimed at coping with the challenges related to it. The dissertation consists of a
summary and four articles.
The results of this study and previous literature illustrate substantial
empirical evidence of diversity between QA systems and conceptual and
terminological fuzziness as well as a lack of transparency. The Bologna Process
has introduced two main ways for coping with the challenges associated with
diversity in QA: (a) standards that would guide the activities of QA agencies and
(b) a European-level QA system for QA agencies.
During the Bologna Process, the European Commission strove towards
output oriented systems of quality assurance that would guarantee that the
provision of education meets the common European standards stated in the
European Qualifications Frameworks (EQF), whereas the European university
Association (EUA) supported an alternative set of standards that would focus
more on QA processes and support the management in universities.
In the case of European-level QA structures, the EUA and the European
Network/Association of Quality Assurance (ENQA) both suggested structures
that would give them and their member organisations (universities or QA
agencies) a central role, whereas the Commission proposed a system that would
have been more independent from the stakeholder organisations in this field. The
end-result of this process was the European Registry of Quality Assurance
Agencies (EQAR), which is most reminiscent of the version suggested by the
Commission, although it includes elements that the other organisations have
suggested and even piloted.
The study also discusses the tensions between national-level and Europeanlevel
policymaking, showing that the national-level translations of the Europeanlevel
commitments link the QA reforms more to other reforms relevant in the
national context than the context that motivated the commitments at the
European level. In addition, it appears that the Commission intended to loosen
the QA systems from national contexts towards multinational structures but that
the Bologna Process member states were unwilling to follow this route.
Keywords: Higher education, Bologna Process, Quality assurance, European
Higher Education Area
...
Tutkimuksen kohteena on laadunvarmistuksen monimuotoisuus Bolognan prosessin
jäsenmaiden keskuudessa sekä ne politiikkaprosessit, joiden tavoitteena on ollut hallita
monimuotoisuutta ja sen tuottamia haasteita.
Väitöskirja koostuu yhteenveto-osasta ja neljästä artikkelista. Tutkimuksen tulokset
sekä aiempi tutkimuskirjallisuus vahvistavat olettaman laadunvarmistuksen
monimuotoisuudesta, siihen liittyvän käsitteellisen ja terminologisen sekavuuden sekä
läpinäkyvyyteen liittyvät ongelmat. Bologna prosessi on vastannut kahdella tapaa korkeakoulutuksen
laadunvarmistuksen monimuotoisuuden haasteisiin: (a) määrittelemällä
standardeja, jotka ohjaavat laadunvarmistuksen yksikköjen toimintaa sekä (b)
perustamalla eurooppalaisella tasolla toimivan laadunvarmistusyksikköjen rekisterin,
johon hyväksytään vain laadunvarmistuksen standardeja vastaavat yksiköt.
Bolognan prosessin aikana Euroopan komissio on pyrkinyt kohti koulutuksen
lopputuloksia arvioivia laadunvarmistuksen järjestelmiä, joissa arvioinnin kriteerit
olisi kytketty korkeakoulutuksen eurooppalaisiin viitekehyksiin, kun taas Euroopan
yliopistoliitto (EUA) on kannattanut järjestelmää, jossa laadunvarmistuksen standardit
kohdistuisivat laadunvarmistuksen menettelytapoihin ja tukisivat yliopistojen ja korkeakoulujen
johdon työtä.
Laadunvarmistuksen eurooppalaisen tason rakenteiden osalta sekä Euroopan
yliopistoliitto (EUA) että eurooppalaisten arviointitoimijoiden järjestö ENQA ovat
esittäneet järjestelmiä, joka antaisivat esittäjäorganisaatioille itselleen ja niiden jäsenorganisaatioille,
eli joko yliopistoille ja korkeakouluille tai ulkoisen laadunvarmistuksen
yksiköille. Euroopan komissio puolestaan ehdotti järjestelmää, joka olisi ollut
riippumaton yksittäisistä etujärjestöistä. Prosessin lopputuloksena syntynyt organisaatio,
Euroopan laadunvarmistusyksikköjen rekisteri, on toteutukseltaan lähinnä
komission esittämää mallia, vaikka siinä on myös EUA:n ja ENQAN ehdottamia ja
kokeilemia ominaisuuksia.
Tutkimuksessa tarkastellaan myös eurooppalaisen tason ja kansallisen tason
välisiä jännitteitä poliittisessa päätöksenteossa. Tutkimus osoittaa, että eurooppalaisen
tason sitoutusten kääntäminen kansallisen tason toimintaympäristöön on liittänyt uudistukset
kansallisesti tärkeisiin uudistushankkeisiin ja heikentänyt yhteyttä tavoitteisiin,
joiden pohjalta eurooppalaisen tason sitoumuksista sovittiin. Lisäksi vaikuttaa
siltä, että komissio on pyrkinyt etäännyttämään laadunvarmistuksen järjestelmiä
kansallisista toimintayhteyksistä kohti rajat ylittäviä rakenteita, mutta Bolognan prosessin
jäsenmaat ovat suhtautuneet vastahakoisesti tähän kehityssuuntaan.
Asiasanat: Korkeakoulutus, Bolognan prosessi, laadunvarmistus, eurooppalainen
korkeakoulutusalue
...




ISBN
978-951-39-8025-2Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Saarinen, T., & Ala-Vähälä, T. (2007). Accreditation, the Bologna Process and National Reactions : Accreditation as Concept and Action. Higher Education in Europe, 32 (4), 333-345. DOI: 10.1080/03797720802066195
- Artikkeli II: Ala-Vähälä, T., & Saarinen, T. (2009). Building European-level Quality Assurance Structures: Views from Within ENQA. Quality in Higher Education, 15 (2), 89-103. DOI: 10.1080/13538320902995741
- Artikkeli III: Ala-Vähälä, T., & Saarinen, T. (2013). Audits of quality assurance systems of higher education institutions in Finland. In M. Shah, & C. S. Nair (Eds.), External quality audit : Has it improved quality assurance in universities? (pp. 183-194). Oxford: Chandos Publishing. DOI: 10.1016/b978-1-84334-676-0.50012-1
- Artikkeli IV: Ala-Vähälä, T. (2016). Reception of the quality assurance commitments of the Bologna process in Finnish higher education institutions. Quality in Higher Education, 22 (2), 103-116. DOI: 10.1080/13538322.2016.1195966
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3040]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Quality on the move : discursive construction of higher education policy from the perspective of quality
Saarinen, Taina (University of Jyväskylä, 2007)Taina Saarinen tarkasteli väitöskirjassaan laadun ja eurooppalaisen korkeakoulupolitiikan erilaisia merkityksiä. Millaista korkeakoulupolitiikkaa laadun nimissä on viime vuosikymmeninä tuotettu ja pidetty yllä, ja keiden ... -
A periphery extending into Europe? : a study of the politics of education within higher education reform in Georgia
Jolma, Maija (2011)The purpose of this study was to examine Georgian higher education reform as a political tool in the process of breaking down the imaginary mental, cultural, political and status related boundaries between Georgia and ... -
Mikä meitä ohjaa? : artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.-6.9.2005 järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista
Aarrevaara, Timo; Herranen, Jatta; Korkeakoulutuksen tutkimuksen symposiumi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006) -
Yliopiston opiskelijavalinnasta opintourille : miten opintouratyypit ja siirtymäjärjestelmä linkittyvät koulutuspoliittisiin tavoitteisiin?
Vuorinen-Lampila, Päivi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2020)Yliopistojen opiskelijavalintajärjestelmä on uudistumassa. Tavoitteena on nopeuttaa jatko-opintoihin sijoittumista ja varhentaa työelämään siirtymistä tutkinnon jälkeen. Hidas sijoittuminen jatkoopintoihin, pitkät opiskeluajat ... -
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.