dc.contributor.author | Virtanen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2019-12-18T07:40:13Z | |
dc.date.available | 2019-12-18T07:40:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66907 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielmassani selvitän perusteita plagiointisyytöksille musiikkianalyyttisesta näkökulmasta. Oikeuden päätökset tekijänoikeuskiistoissa kappaleiden plagiointiin liittyen ovat perustuneet yleensä aiempiin tapauksiin, jonka lisäksi on käytetty asiantuntijalausuntoja ja ennalta asetettua kuulijaryhmää. Ei ole siis olemassa tiettyä kaavaa siihen, mikä on plagiaatti ja mikä ei. Asiantuntijat esittävät oman näkemyksensä kappaleiden samankaltaisuuksista esimerkiksi prosenttiluvuilla esittäen. Ennalta asetettua kuulijaryhmää käytetään ”tavallisten” kuulijoiden havaintojen keräämiseen. Yhdysvalloissa on syntynyt käytäntö, että syyttävän osapuolen tulee todistaa kappaleen omistajuus, saatavuus ja samankaltaisuudet syytetyn kappaleen kanssa sekä kappaleensa luvaton käyttäminen (Der Manuelian 1988, 137). Tutkimuksessa olen ottanut uudenlaisen näkökulman kappaleiden samankaltaisuuksien vertailuun verrattuna aiempiin tutkimuksiin aiheesta, ja samalla myös tarkentamaan plagiaatin määritelmää.
Tutkimuksen aineisto koostuu oikeuden käsittelemistä plagiointitapauksista, joista toinen on saanut kielteisen ja toinen myönteisen päätöksen. Analysoinnissa käytin apuna neutraalin tason musiikkianalyyttisiä menetelmiä, jotka olivat Schenkerin ja Meyerin teorioihin vahvasti perustuva reduktio ja eri motiivikäsityksiä soveltava motiivianalyysi. Tutkimuksessa selvitin, millainen merkitys on musiikillisten elementtien hierarkisuudella kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa ja minkä hierarkiatason analyysi on relevanttia plagiointitapausten käsittelyssä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että musiikillisten rakenteiden hierarkisuudella on merkitystä kappaleiden samankaltaisuuksia vertaillessa. Mitä syvemmän tason analyysiin mennään, sitä enemmän kaikki kappaleet muistuttavat toisiaan. Oikeuden plagiaatiksi tuomittujen tapausten päätökset perustuvat useimmin pintatason elementtien samankaltaisuuksiin ja tämän tutkimuksen tulos tukee väitettä. Tämän tutkimuksen perusteella plagiaattitapauksia tutkiessa pintatasolta löytyvien elementtien samankaltaisuudet ovat merkittävämpiä kuin syvätason analyysista löytyvät samankaltaisuudet. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | plagiarismi | |
dc.subject.other | samankaltaisuus | |
dc.subject.other | reduktio | |
dc.title | Musiikillisten elementtien hierarkisuuden merkitys plagiointitapausten perusteena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912185382 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | plagiaatit | |
dc.subject.yso | motiivianalyysi | |
dc.subject.yso | plagiointi | |
dc.subject.yso | musiikkianalyysi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |