Organizations’ digital transformation—toward a systematic approach to organizations’ digital transformation
Rapidly evolving, emerging digital technologies create opportunities for
organizations, but simultaneously, organizations are hesitant to embed and
deploy novel digital technologies in their activities. Organizations consider that
novel digital technologies contain uncertainties and that the process of digital
transformation is multifaceted and complex. This dissertation investigates
organizations’ digital transformation (ODT) and examines the elements that
improve robust deployment of novel digital technologies within organizations.
This dissertation based on qualitative research methods contributes to the
literature on ODT and draws on findings from selected research papers. This
dissertation presents a proposed framework for ODT formulated around four
main dimensions: strategy, technology, governance, and stakeholders, each
complemented by sub-elements. The ODT framework’s dimensions and subelements
have interlinked relationships, and the objective of the framework is to
provide a systematic approach to carrying out ODT in an effective way. The
strategy dimension highlights top management’s long-term commitment and
involvement in creating digital leadership and cultures that increase
organizations’ digital maturity to deliver digital transformation. The strategy
dimension acknowledges digital technologies’ impacts on organizations’
processes and structures and evaluates the investment needs, risks, and
disruptiveness caused by novel technologies in business models and value
networks. The technology dimension focuses on digital technologies and the
creation of technology experimental practices embedded in either organizations’
current activities or separate business units. The technology dimension supports
organizations in discovering testable business cases and considering vertical and
horizontal scopes and data collection. The governance dimension refers to the
robust deployment of novel digital technologies by setting measurable indicators
to monitor the outcomes of digital transformation. Finally, the stakeholder
dimension encompasses the relevant stakeholders, business models, and value
propositions of ODT.
Keywords: Digital technology, Digital transformation, Digitalization,
Organization
...
Nopeasti kehittyvät digitaaliset ratkaisut avaavat uusia mahdollisuuksia organisaatioiden
toiminnan tehostamiseksi ja kehittämiseksi. Uudet digitaaliset palvelut ja alustat mahdollistavat
esim. uusien liiketoimintamallien ja arvonluontimahdollisuuksien kehittämisen
globaalilla tasolla. Kuitenkin monissa organisaatioissa uudet digitaaliset innovaatiot herättävät
epäilyksiä. Nopean kehityssyklin johdosta uusiin digitaalisiin innovaatioihin kohdistuu
paljon epävarmuustekijöitä ja organisaatiot kokevat uuden teknologian integroimisen
organisaation toimintaan, sen rakenteisiin ja prosesseihin monimutkaiseksi.
Väitöskirjassa esitetään toimintamalli organisaation kokonaisvaltaisen digitaalisen
transformaation toteuttamiseksi. Toimintamallin tarkoituksena on tuoda esiin näkökulmia,
jotka edistävät organisaation digitaalista muutosprosessia ja madaltavat uusien digitaalisten
innovaatioiden käyttöönottoa. Toimintamallin avulla organisaatio voi uudistaa toimintaansa
systemaattisesti epävarmuustekijät huomioiden ja riskejä minimoiden.
Organisaation digitaalinen transformaatio -toimintamalli koostuu neljästä keskeisestä
osa-alueesta strategia, teknologia, johtaminen ja hallinta sekä sidosryhmäyhteistyö.
Toimintamallin keskeisiä osa-alueita on täydennetty kuhunkin teemaan oleellisesti liittyvillä
osatekijöillä. Strategia osa-alue painottaa mm. organisaation ylimmän johdon osallisuutta
ja sitoutumista pitkäaikaisen digitaalisen transformaation läpiviemiseksi. Organisaation
ylin johto on myös keskeisessä roolissa organisaation digitaalisen kyvykkyyden
sekä organisaatiokulttuurin kehittämisessä, jotka tukevat organisaation digitaalista uudistamista.
Teknologia osa-alue arvioi olemassa olevia sekä uusia nousevia digitaalisia innovaatioita
sekä niiden mahdollisia vaikutuksia organisaation toiminaan. Teknologia teema
ottaa myös kantaa digitaalisten ratkaisujen testaus- ja kokeilukäytänteiden kehittämisestä
sekä teknologiakokeilujen ja niiden tulosten jalkauttamisesta organisaation varsinaisiin toimintoihin.
Toimintamallin johtaminen ja hallinta osa-alue vastaa organisaation digitaalisen
uudistamisen systemaattisesta toteuttamisesta, käytännön toimeenpanemisesta ja hallinnasta
sekä avaintulosmittareiden kehittämisestä. Johtaminen ja hallinta osa-alue johtaa ja
hallinnoi digitaalisen uudistamisen sidosryhmäyhteistyötä sekä valvoo yhteisten tavoitteiden
ja tulosten toteutumista. Sidosryhmä osa-alue tarkastelee digitaalisen transformaation
vaikutuksia olemassa oleviin sidosryhmiin, mutta arvioi myös uusia toimijoita sekä sidosryhmiä
digitaalisesti uudistuvassa toimintaympäristössä. Sidosryhmä osa-alue arvioi uusia
liiketoiminta- sekä arvonluontimahdollisuuksia sekä perinteisessä että digitaalisessa
toimintaympäristössä.
Väitöskirja on toteutettu laadullisen tutkimusmenetelmän periaatteita noudattaen.
Tutkimus lisää teoreettista ymmärrystä organisaation monimutkaisesta digitaalisesta
transformaatiosta sekä antaa käytännönläheisen ja systemaattisen näkökulman organisaation
uudistamiseen digitaalisten työkalujen avulla.
Avainsanat: Digitaalinen teknologia, Digitaalinen transformaatio, Digitalisaatio, Organisaatio
...




ISBN
978-951-39-7951-5Contains publications
- Artikkeli I: Hämäläinen, M., & Ojala, A. (2015). Additive manufacturing technology: identifying value potential in additive manufacturing stakeholder groups and business networks. In AMCIS 2015: Proceedings of the Twenty-First Americas Conference on Information Systems.
- Artikkeli II: Hämäläinen, M., & Ojala, A. (2017). 3D Printing : Challenging Existing Business Models. In A. Khare, B. Stewart, & R. Schatz (Eds.), Phantom Ex Machina : Digital Disruption’s Role in Business Model Transformation (pp. 163-174). Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-44468-0_10
- Artikkeli III: Manikas, K., Hämäläinen, M., & Tyrväinen, P. (2016). Designing, Developing, and Implementing Software Ecosystems: Towards a Step-wise Guide. In S. Jansen, C. Alves, & J. Bosch (Eds.), IWSECO 2016 : Proceedings of the 8th International Workshop on Software Ecosystems (pp. 70-79). Editors; Sun SITE Central Europe. ceur-ws.org/Vol-1808/IWSECO16-paper5-Manikas-p70-79.pdf
- Artikkeli IV: Hämäläinen, M., & Tyrväinen, P. (2016). A framework for IoT service experiment platforms in smart-city environments. In ISC2 2016 : IEEE Second International Smart Cities Conference. Improving the citizens quality of life. Proceedings (pp. 664-671). IEEE. DOI: 10.1109/ISC2.2016.7580850
- Artikkeli V: Hämäläinen, M., & Tyrväinen, P. (2018). Improving Smart City Design : A Conceptual Model for Governing Complex Smart City Ecosystems. In A. Pucihar, M. Kljajić, P. Ravesteijn, J. Seitz, & R. Bons (Eds.), Bled 2018 : Proceedings of the 31st Bled eConference. Digital Transformation : Meeting the Challenges (pp. 263-278). Maribor: University of Maribor Press. DOI: 10.18690/978-961-286-170-4.17
- Artikkeli VI: Hämäläinen, Mervi (2020). A Framework for a Smart City Design : Digital Transformation in the Helsinki Smart City. In Ratten, Vanessa (Eds.) Entrepreneurship and the Community : A Multidisciplinary Perspective on Creativity, Social Challenges, and Business, Contributions to Management Science. Cham: Springer, 63-86. DOI: 10.1007/978-3-030-23604-5_5
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3033]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reflections on the human role in AI policy formulations : how do national AI strategies view people?
Salo-Pöntinen, Henrikki; Saariluoma, Pertti (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Purpose There is no artificial intelligence (AI) without people. People design and develop AI; they modify and use it and they have to reorganize the ways they have carried out tasks in their work and everyday life. ... -
Innovation development to new business in incumbent firms : a case study on the pharmaceutical companies in Finland
Hemminki, Markus (2016)This thesis examines new business development in incumbent firms in market environment that is changing faster than ever before. The framework of this study, model to the new business development, is created at the literature ... -
An industry under transformation : the case of the Finnish banking sectors response to financial technology
Riihiaho, Matias (2019)Pankit maailmanlaajuisesti ovat ulkoisten muutosajureiden aiheuttamassa murroksessa. Käsite finanssiteknologia (FinTech) on yleisesti ymmärretty sisältävän nämä muutosajurit, vaikka käsite on edelleen heikosti ymmärretty. ... -
Digital transformation, innovation and economic performance : a comparative study of Finland and India
Chitnis, Aditi (2018)Transformations in the information and communication technologies has had a profound effect on innovation and in turn the economic growth within countries. These changes have already been reflected in the corporate environment ... -
Lessons learned on student engagement from the nature of pervasive socio‐digital interests and related network participation of adolescents
Kruskopf, Milla; Hakkarainen, Kai; Li, Shupin; Lonka, Kirsti (Wiley-Blackwell, 2021)The rise of modern socio‐digital technologies has fundamentally changed the everyday environments in which young people communicate with each other and cultivate interests. To gain a more sophisticated understanding of ...