Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorErvelius, Noora
dc.date.accessioned2019-10-28T11:17:51Z
dc.date.available2019-10-28T11:17:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66078
dc.description.abstractAasialaisen populaarimusiikin taipumus hyödyntää elementtejä länsimaisista kielistä, etenkin englannista, on jo ollut useiden tutkimusten aiheena. Aikaisemmissa tutkimuksissa lainaamisen ja koodinvaihdon määritelmä on usein ollut melko jäykkä, ja analyysi on joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta perustunut yksinomaan musiikkikappaleiden sanoituksiin. Popkappaleet ovat kuitenkin luonteeltaan monimodaalisia tuotteita, joiden tulkintaan vaikuttavat verbaalisen merkityssisällön lisäksi lukuisat seikat kuten esiintyjän äänenkäyttö, rytmi sekä kappaleen genre ja instrumentaatio. Tämän tutkimuksen aineistona on neljä japanilaista populaarimusiikkikappaletta musiikkivideoineen. Kaikki kappaleet ovat tulkittavissa idolimusiikin edustajiksi ja nousivat julkaisuvuotensa 2017 sadan myydyimmän singlealbumin listalle. Kaikki tutkimuksen kappaleet käyttävät luovasti hyväkseen useista kielellisistä rekistereistä ammentavaa hybridisyyttä muun muassa kappaleen taitekohdissa, monipuolistamassa riimittelyä ja tehostamassa musiikin rytmiä. Kielellisillä valinnoilla myös etäännytetään kappaletta Japanin kontekstista ja indeksoidaan oman ryhmän ulkopuolisia piirteitä. Hybridisyyttä ei ilmene sattumanvaraisesti, vaan se on yksi tehokeino, joka tyylittelee hyödyntämällä odottamattoman rekisterin nyansseja, kuulokuvaa ja visuaalista olemusta (mm. kirjoitusjärjestelmä ja oikeinkirjoitus). Kielellinen aineisto, musiikki ja visuaalinen materiaali toimivat tehokkaasti yhteistyössä vaikuttaen kappaleen kokonaistulkintaan. Kattava monimodaalinen analyysi asettaa metodologisia haasteita, mutta antaa aineistosta rikkaan ja monipuolisen kuvan.fi
dc.format.extent130
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherlinguistic hybridity
dc.subject.othermetamodality
dc.titleThe functions of linguistic hybridity in Japanese popular music : a multimodal approach
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910284640
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysopopulaarimusiikki
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri
dc.subject.ysotekstit
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysopopular music
dc.subject.ysopopular culture
dc.subject.ysotexts
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot