Peer effects in classroom : do classmates matter for your future?
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vertaisvaikutukset ovat kasvava kiinnostuksen kohde akateemisessa kirjallisuudessa. Vertaisvaikutusten mittaaminen on kuitenkin hankalaa johtuen rajoitteista tutkimusmenetelmissä ja aineistoissa. Tutkin koulu- ja luokkakavereiden vaikutusta rikollisuuteen ja koulutukseen hyödyntämällä toisen asteen yhteisvalinta-aineistoa. Tutkimukseni kohderyhmä koostuu oppilaista, joiden vanhempi on tuomittu rikoksesta. Yhdistämällä yhteisvalinta-aineistoon Tilastokeskuksen yksilötason rekisteritietoja saan tiedot oppilaiden ja heidän vanhempien rikollisuudesta, koulutuksesta ja muista relevanteista muuttujista. Tutkimuksessani käytän hyväksi kohderyhmän vuositason vaihtelua koulussa sekä luokassa ja estimoin tällaisten opiskelijoiden vaikutuksia käyttäen kiinteiden vaikutusten mallia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokkakavereilla on vaikutusta. Yhden kohderyhmän lapsen lisääminen luokkaan, jossa on 20 oppilasta, kasvattaa keskimäärin kahdella prosentilla muiden oppilaiden todennäköisyyttä tehdä rikos, alentaa keskimäärin 1,1 prosentilla todennäköisyyttä suorittaa ylioppilastutkinto sekä lisää keskimäärin kahdella prosentilla todennäköisyyttä sille, ettei luokkakaveri suorita toisen asteen tutkintoa. Tulokset osoittavat myös, että kohderyhmässä poikien vaikutus on tyttöihin verrattuna suurempia jokaisessa selitettävässä muuttujassa. Tulokset ovat tilastollisesti merkitseviä.
...
Peer effect has been a growing target of interest in academic literature. However, measuring these peer effects is hard because of the well-known methodological and data limitations. I study the peer effects in schools and classrooms to examine the impact of disruptive peers on education and criminality. I do this by using a rich school choice data set from Finland combined to different register data sets, which provides criminal, educational and other relevant information about peers and their parents. I use the year-to- year variation of the portion of children who are considered to be disruptive peers and estimate these spill overs by using year, school and class label fixed effects. I find evidence of negative peer effects at a class level, but not at a school level. I find that adding one disruptive peer in a class of 20 people increases the other students’ probability to commit a crime by 2 per cent, decreases the probability to get a matriculation examination by 2 per cent and increases the probability of not getting any degree after secondary school by 1,1 per cent. I also find that adding a disruptive boy peer into a class has stronger effect on every outcome than adding a disruptive girl peer. All these estimates are statistically significant.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The effects of combining kangaroo care and parental singing on premature infants' and parents' wellbeing and development of parent-infant relationship
Tuomi, Kaisamari (2014)After experiencing premature birth, fragile infants have to spend weeks and even months on the ward because of their medical needs. This can be stressful both for parents and infants and increase the risk of early interaction ... -
Supportive Parenting Buffers the Effects of Low Peer Acceptance on Children’s Internalizing Problem Behaviors
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2019)Background Children who are not accepted in their peer group are at risk of developing internalizing problem behaviors. It is possible, however, that supportive parenting can provide a buffer against the detrimental ... -
Rural Children’s Perceptions of Parental Involvement in Their Education in Pakistan
Ahmed, Qazi Waqas; Rönkä, Anna; Perälä-Littunen, Satu (MDPI AG, 2022)Drawing from focus group discussions, this study reports 40 school-aged children’s (12–14 years, boys and girls) perceptions of parental involvement in the context of a developing country with a collectivist culture. The ... -
Parents’ involvement in their children’s education : narratives from rural Pakistan
Ahmed, Qazi; Rönkä, Anna; Perälä-Littunen, Satu; Eerola, Petteri (Routledge, 2024)Background Parents’ roles in their children’s education are significant in terms of outcomes for the child. As research on parental involvement in children’s education has often been conducted in high-income countries, ... -
The impact of children’s socioemotional development on parenting styles : the moderating effect of social withdrawal
Zarra-Nezhad, Maryam; Viljaranta, Jaana; Sajaniemi, Nina; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2022)This study focused on associations between children’s socioemotional development (prosocial behaviour, internalizing and externalizing problems) and parenting styles (affection, behavioural control, and psychological ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.