dc.contributor.advisor | Kaijanaho, Antti-Juhani | |
dc.contributor.author | Muukkonen, Niko | |
dc.date.accessioned | 2019-07-02T06:41:43Z | |
dc.date.available | 2019-07-02T06:41:43Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64946 | |
dc.description.abstract | Itseohjautuvat ajoneuvot ovat ajankohtainen aihe nykyajan liikenteen kehityksessä. Näiden ajoneuvojen kehityksessä on tärkeää ottaa huomioon kyberturvallisuus. Tämä
tutkielma on pienimuotoinen kirjallisuuskatsaus, jossa käydään läpi itseohjautuvien ajoneuvojen teknologioita ja näistä teknologioista, sekä muista syistä aiheutuvia mahdollisia kyberturvahaavoittuvuuksia, joita itseohjautuvien ajoneuvojen kehityksessä voi kohdata. Tutkielmassa havaitaan kyberturvallisen itseohjautuvan ajoneuvon saavuttamisen olevan hankalaa,
sillä itseohjautuvat ajoneuvot käyttävät usein monia eri teknologioita, joissa voi olla haavoittuvuuksia. Huomataan myös, että teknologioiden kyberturvallisuus ei riitä, vaan ajoneuvon
käyttäjän kouluttaminen on myös tärkeää esimerkiksi käyttäjän manipuloinnin estämiseksi. | fi |
dc.description.abstract | Self driving vehicles are a current topic in development of modern transport. Cybersecurity is a key part in developing these vehicles. This bachelors thesis is a small-scale
literature review that undergoes the technologies used in self driving vehicles and the possible cybersecurity vulnerabilities caused by these technologies and other factors. We find
that developing a cybersecure self driving vehicle is difficult because they use many different technologies which could have cybersecurity vulnerabilities in them. We also notice that
cybersecurity of these technologies is not enough in itself. Training of the vehicle user is also
important because of other cybersecurity aspects, for example social engineering. | en |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | käyttäjän manipulointi | |
dc.title | Itseohjautuvien ajoneuvojen kyberturvahaavoittuvuudet | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201907023532 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | ajoneuvot | |
dc.subject.yso | kyberturvallisuus | |
dc.subject.yso | verkkohyökkäykset | |
dc.subject.yso | haittaohjelmat | |
dc.subject.yso | haavoittuvuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |