Big data ja yksityisyys teleoperaattiorialalla
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Teleoperaattorien tuottamien verkkoyhteyksien kautta kulkevan tietoliikenteen määrä on kasvussa johtuentietoliikenteen saatavuuteennojaavistadigitaalisista palveluista, kutentelevision ja musiikin suoratoistopalveluiden käytön kasvusta. Teleoperaattorit voivat hyötyäliikenteen kasvun määrästä, silläoperaattoritovat ainutlaatuisessa asemassa hyödyntämään asiakkaidensa tuottamaa dataa. Big data teknologiankäyttö tarjoaa useaa kaupallista hyötyä teleoperaattoreille,kuten asiakasvaihtuvuuden minimointi, tietolähteitä parempien strategisten päätösten tekoon,sekä parempaa mahdollisuuttapalveluidensa laadun tarkkailuun. Asiakkaiden tuottaman datan hyödyntäminen voi olla teknisesti hankalaa, mutta voi myöstuottaa asiakkaiden keskuudessa mielipahaa. Asiakkaat saattavat kokeadatan hyödyntämisenloukkaavan yksityisyyttänsä, esimerkiksijaettaessatietojakolmannen osapuolen kanssa.Tämä saattaa johtaa asiakkaiden katoon tietoliikennedataa hyödyntävistä teleoperaattoreista.Tämän pro gradu –tutkielmantavoitteena on tutkiahyötyjä ja haittoja koskien teleoperaattoreidentrendiä käyttäätietoliikenteestä poimittuadataakaupallisesti hyödyksibig data teknologian avulla. Tutkielman teoreettinen osuus perustuukirjallisuuskatsaukseenaiheen aikaisemmista tutkimuksista. Tutkielman tuloksena on selkeämpi näkemys siitä, mitä teleoperaattorilta edellytetään asiakkaan yksityisyyden suhteen hyödynnettäessä big data teknologiaaja kuinka teleoperaattorien asiakaskunta kokee datan hyödyntämisen.Tutkielman empiirisessä osuudessa tarkastellaanvalittuateoriamallia kyselystäkertyneiden vastauksien avulla. Osuuden tuloksia verrataan muihin tutkimustuloksiin.
...
While the telecommunications industry is digitalizing,the data traffic of broad-band and mobile subscriptions is growing due to new digital services like streaming media. The telecom industry is finding new ways of keeping the business of upgrading the network appropriately attractive. The issue is not limited to the technical side of handling the growing traffic in the network, but the business side on how to transform that traffic profitable for the companies who roll out the net-work. Communication service providers make sure that theservicesthey offer are generating revenue byimplementing big data technology. Service providers are in a unique position when handling data generated by their customers and big data offers number of commercial benefits as well as benefits in service quality. Using customer generated data for a profit can be an issue, since the customer might perceivethat his or her privacy is being violated when theirdata is shared to a third party.This might lead to increase of customer churn for theservice providers which use data gathered from their customers.This thesis paper aims to study the pros and cons of the trend of big data implementation in the telecom industry. The theoretical partfor this thesis will be performed by a literary review on former research in this field. Inthe end the results of this thesisdrive tocreate a clearer view of what is to be expected from a service provider on customer pri-vacy issues when implementing big dataand how do the customers perceive it.In the empirical part of this thesis a selected theoretical model willevaluated through gathered responses from an online survey. The results are then com-pared to other results in the field.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
CCTV-Exposure: System for Measuring User’s Privacy Exposure to CCTV Cameras
Turtiainen, Hannu; Costin, Andrei; Hämäläinen, Timo (Springer International Publishing, 2022)In this work, we present CCTV-Exposure – the first CCTV-aware solution to evaluate potential privacy exposure to closed-circuit television (CCTV) cameras. The objective was to develop a toolset for quantifying human exposure ... -
Children as social actors negotiating their privacy in the digital commercial context
Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi (SAGE Publications, 2023)This study advances research on children’s negotiation of online commercial privacy by identifying an act of digital agency by children that may serve their current needs but can also impact children negatively. Secondly, ... -
Henkilötietojen käytön mahdollisuuksia ja rajoitteita
Ohenoja, Heini (2020)Henkilötietoja kerätään, jalostetaan ja varastoidaan laajasti käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja kohdennetun mainonnan mahdollistamiseksi. Lainsäädäntö on kehittynyt viime vuosina vastaamaan niihin ongelmiin, joita ... -
HTTP evästeiden uhkat tietosuojaselosteiden näkökulmasta
Salonen, Sari (2022)Teknologian kehittyminen ja internetin vahva läsnäolo jokapäiväisessä elämässämme on tuonut mukanaan paljon meitä hyödyttäviä lisäpalveluita ja asioita, mutta myös uhkia yksityisyydellemme. Verkkosivustojen ja palveluiden ... -
GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan
Puumala, Petteri (2020)Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.