Soziale Verantwortung im Nachhaltigkeitsbericht der Volkswagen AG
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kestävä kehitys ja yritysten yhteiskuntavastuu ovat ajankohtaisia teemoja, jotka puhuttelevat ympäri maailmaa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Volkswagen AG:n yhteiskuntavastuuta. Volkswagen AG on
saksalainen autojätti, johon kohdistui koko maailman kiinnostus, kun Volkswagenin diesel-skandaali tuli julki
syksyllä 2015. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella autojätin yhteiskuntavastuuta, mitkä ovat
sen tavoitteet yhteiskuntavastuun edistämiseksi ja millaisin keinoin Volkswagen yrittää saavuttaa ne. Archie B.
Carrollin yrityksen yhteiskuntavastuun neliosaista pyramidimallia hyödynnettiin tutkielman teoreettisena
perustana.
Tutkielman analyysiaineistona oli Volkswagen AG:n saksankielinen kestävän kehityksen raportti vuodelta 2017.
Raportti on saatavilla konsernin verkkosivuilla, joilla se julkaistiin keväällä 2018. Aineisto rajattiin Carrollin
pyramidimallin ja avainsanojen avulla, jotka vastaavat sisällöllisesti parhaiten pyramidimallin neljää osaa.
Aineisto jaettiin neljään kategoriaan Carrollin mallin mukaisesti: taloudelliseen, oikeudelliseen, eettiseen ja
filantrooppiseen vastuuseen. Näiden perusteella aineistosta valittiin tekstikappaleita analysoitavaksi. Valitut
tekstikappaleet analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla teoriaan nojaten Carrollin malli apuna.
Analyysista saatiin selville, että filantrooppinen vastuu korostuu Volkswagenin toiminnassa, mihin vaikuttaa se,
että kyseessä on kestävän kehityksen raportti, jossa taloudelliset seikat jäävät vähemmälle huomiolle. Volkswagen
pyrkii huomiomaan toiminnassaan Carrollin pyramidimallin jokaisen osa-alueen, sillä se tavoittelee
taloudellisuutta, korostaa lain noudattamisen ja integriteetin tärkeyttä sekä osallistuu monipuolisesti
filantrooppiseen toimintaan. Tuloksiin on kuitenkin syytä suhtautua varauksella, koska kestävän kehityksen
raportit on nähty keinona, jonka avulla yritykset pyrkivät luomaan itsestään vastuullisemman kuvan kuin mitä ne
todellisuudessa ovat. Siksi yrityksen yhteiskuntavastuuta on syytä tutkia myös jatkossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29046]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kestävän kehityksen innovaatiopoliittinen arvojärjestys : retorinen analyysi kestävän kehityksen hierarkkisesta asemasta työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiopolitiikassa
Koskela, Noora (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää kestävän kehityksen roolia ja sen eri ulottuvuuksien välisiä arvotuksia työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiopolitiikassa. Tutkielmassa tutkitaan, mikä on kestävän kehityksen rooli ... -
Metsien hiilinielut ja kestävä kehitys : sisällönanalyysi lehtiartikkeleissa käydystä uutisoinnista metsien hiilinieluista ja metsien käytöstä kestävän kehityksen näkökulmasta
Ervasti, Aino (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää viimeaikaista uutisointia Suomen metsien hiilinieluista ja metsien kestävästä käytöstä tunnetuissa sanomalehdissä. Metsien hiilinielut ovat olleet pinnalla uutisoinnissa jo pari vuotta ... -
Kestävän kehityksen toteuttaminen maaseutumatkailuyrityksissä
Väisänen, Hanna-Maija (2015)Matkailualalla kaiken kokoisilta yrityksiltä edellytetään kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään miten mikrokokoiset maatilamatkailuyritykset toteuttavat kestävyyttä toiminnassaan. Tutkimuksessa ... -
"Etsi kirppareilta nyt näitä!" : kestävän kulutuksen arvot Trendi-lehden muotituotenostoissa
Laine, Julia (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan kestävän kulutuksen arvoja Trendi-lehden muotituotenostoissa. Tarkastelussa huomioidaan tuotenostoihin valitut muotimerkit ja tuotenostojen tekoprosessien tekijät, jotka vaikuttavat tuotteiden ... -
Esineiden Internet älykaupungeissa : Kestävän kehityksen haasteisiin vastaaminen
Järvinen, Toni (2018)Esineiden internetiin kuuluvien laitteiden määrä kasvaa jatkuvasti tuottaen valtavan määrän dataa. Esineiden internetin tuottaman big datan avulla pystytään vastaamaan erilaisiin haasteisiin. Yksi tärkeimmistä haasteista ...