Myn kere sötha moder : om användning av adjektiv vid kvinnliga huvudord i Erikskrönikan
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus kartoittaa adjektiivien käyttöä naishahmojen yhteydessä vanhempaa muinaisruotsia edustavassa Eerikinkronikassa, joka on keskiaikainen riimikronikka 1300-luvulta. Kronikka kuvaa poliittisesti sekasortoista aikaa Ruotsin historiassa, jolloin kuninkaat ja muu ylhäisö taistelivat usein verisesti Ruotsin kuninkuudesta. Tässä ritareiden, kuninkaiden ja herttuoiden miehisessä maailmassa on kiinnostavaa kääntää katseensa hetkeksi naisiin ja tutkia, miten heistä tänä aikana puhuttiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntämällä Eerikinkronikan suomennosta, josta tapaukset, joissa naisiin viitattiin adjektiiveilla, sanastettiin. Sitten kohdat etsittiin muinaisruotsalaisesta versiosta. Sekä suomenkieliset että muinaisruotsalaiset tekstikohdat taulukoitiin liitteeseen 1. Tutkimuksen aineiston analysoimiseen käytettiin lähilukua, jossa analysoitiin jokaisen adjektiivin sija- ja taivutusmuoto, vahva ja heikko taivutus sekä lauseenjäsenyys.
Tutkimuksessa selvisi, että adjektiivien käyttö keräämässäni aineistossa oli melko suoraviivaista, yleisimmin käytetyn rakenteen ollessa olla-verbi + predikatiivi, jossa adjektiivi on nominatiivimuodossaan. Naisiin liitetyt adjektiivit viittasivat useimmiten ulkonäköön, ylpeyteen ja aateliseen syntyperään eivätkä juuri poikenneet keskiaikaisesta naisihanteesta. Eerikinkronikassa käytetty runomitta knitteli vaikutti tietyissä tapauksissa sanajärjestykseen, jolloin attribuutti oli siirretty pääsanansa jälkeen riimiparin luomiseksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4034]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
Pihlajamäki, Netta; Maunumäki, Terhi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppijat kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä lukiossa käyttävät erilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden käytön fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen ... -
Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
Härkönen, Pauliina (2012)Jokaisella oppilaalla on oma tapansa ja tyylinsä oppia parhaiten. Nämä tyylit tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa sekä itse opetuksessa, jotta oppimistulos olisi mahdollisimman hyvä. Tämän tutkielman tarkoituksena ... -
Användning av lekar och spel i svenskundervisning
Rönkkö, Veera (2011)Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvittää käyttävätkö opettajat pelejä ja leikkejä osana opetustaan. Tämän lisäksi halusin myös saada selville ... -
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ...