University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteiskunnallinen yritys talouden ja hyvinvointiyhteiskunnan peilinä : diskurssianalyysi yhteiskunnallisia yrityksiä käsittelevistä mediajulkaisuista

Thumbnail
View/Open
542.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koivistoinen, Emilia
Date
2019
Discipline
YhteiskuntapolitiikkaSocial Policy
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Pro gradu tutkimukseni aiheena on tarkastella yhteiskunnallisista yrityksistä käytävää julkista keskustelua. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia diskursseja yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä on mediatekstien kautta löydettävissä ja millä tavoin näitä diskursseja retorisesti perustellaan. Tutkimuksen näkökulmana on tarkastella yhteiskunnallista yrittäjyyttä osana hyvinvointipalveluita ja hyvinvointiyhteiskunnan muutosta. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty retorisesti painottunutta diskurssianalyysiä, joka pohjautuu sosiaaliseen konstruktionismiin antaen tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen. Tutkimuksen aineiston muodostaa yhteiskunnallisista yrityksistä kirjoitetut mediajulkaisut, joiden tarkoituksena on vaikuttaa ilmiöön koko yhteiskunnan tasolla. Tutkimustulokseni olen jäsennellyt ja tulkinnut kahden päädiskurssin kautta: vaihtoehtodiskurssin ja kyseenalaistavan diskurssin. Vaihtoehtodiskurssin aladiskursseiksi hahmottuu kaksi aladiskurssia: hyvinvointipalveluiden tuottaja diskurssi sekä yrittäjyyden diskurssi. Kyseenalaistavan diskurssin aladiskursseiksi hahmottuu kaksi aladiskurssia, jotka ovat kilpailudiskurssi ja julkisten palveluiden markkinoistamisen diskurssi. Lukuisista retorisista keinoista merkittävimmäksi nousi liittoutumisasteen säätely. Tämän avulla osoitettiin joko sitoutumista esitettyyn väitteeseen tai etäännyttämistä siitä. Tutkimani ilmiö näyttäytyy aineistoni valossa ristiriitaisia näkemyksiä herättäväksi. Ilmiöstä tuotetaan puhetta vaihtoehtoisena toimintatapana vastata hyvinvointiyhteiskunnan kestävyysvajeeseen, toisaalta kritiikki esitetään kyseenalaistaen koko ilmiötä ja sen tarpeellisuutta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että talous ymmärretään suomalaisessa yhteiskunnassa tiukasti markkinoilla pääasiassa voittoa tavoittelevaksi liiketoiminnaksi. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että kapea käsitys yritystoiminnasta vaikeuttaa näkemään talouden moninaisuutta ja sen eri ilmentymismuotoja käytännössä. Maksimaalisen kasvun ensisijainen tavoittelu markkinoilla on ristiriidassa kestävän hyvinvoinnin rakentamisen vaatimuksen kanssa. Kestävän hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen vaatii ottamaan aiempaa paremmin huomioon kaikenlaiset toimijat talouden monimuotoisella kentällä. ...
Keywords
hyvinvointiyhteiskunnan muutos retorinen diskurssianalyysi diskurssi yhteiskunnallinen yrittäjyys yhteisötalous sosiaaliset yritykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133189

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työosuuskunnat työyhteiskunnan muutoksena 

    Pirinen, Kari (2001)
  • The Influence of Social Vision, Social Networks, and Financial Return on Social SME Sustainability 

    Olaleye, Sunday; Mogaji, Emmanuel; Watat, Josue Kuika; Ukpabi, Dandison (Palgrave Macmillan, 2020)
    Social entrepreneurship is one of the catalysts of poverty reduction and sustainable development, but its impact in developing countries is not rapid in comparison to traditional entrepreneurship. The idea is to explain ...
  • Understanding and measuring social entrepreneurship 

    Kannampuzha, Merie Joseph (University of Jyväskylä, 2017)
    This thesis aims to understand the phenomenon of social entrepreneurship and measure its component dimensions. In particular, the thesis addresses two research gaps in the social entrepreneurship research. The first gap ...
  • Organizational social entrepreneurship : scale development and validation 

    Kannampuzha, Merie Joseph; Hockerts, Kai (Emerald Publishing, 2019)
    Purpose: Social entrepreneurship has become a growing field of research interest. Yet, past research has been held back by the lack of a rigorous measurement instrument. Rather than defining social entrepreneurship as ...
  • Social Entrepreneurship Discourses and Contributions : A Literature Analysis 

    Wang, Qian; Aaltio, Iiris (Jyväskylän yliopisto, Business and Organization Ethics Network (BON), 2017)
    Differing from traditional type of entrepreneurship (i.e. business/ commercial entrepreneurship), social entrepreneurship embeds social value creation as its main objective. Recently, social entrepreneurship research ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre