Lapsiperheiden vanhempien asennoituminen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen suomalaisten lapsiperheiden vanhempien asennoitumista varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen. Markkinoistuminen ymmärretään prosessina, jossa yhä suurempi osa tietyn palvelun tuotannosta siirtyy yksityisten toimijoiden tuotettavaksi. Erityisesti varhaiskasvatuksen markkinoistumisen on tutkimuskirjallisuudessa esitetty myötäilevän julkisen sektorin yleistä markkinoistumiskehitystä. Vaikuttaisi siltä, ettei suomalaisten asenteita varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen ole juurikaan tutkittu. Tämän vuoksi tuloksia peilataan pääosin sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden kunnallisten palveluiden markkinoistumista käsittelevien tutkimusten tuloksiin.
Tutkimuskysymyksiä on kaksi: ”Miten suomalaiset lapsiperheiden vanhemmat suhtautuvat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen” ja ”Mitkä tekijät selittävät tai ennustavat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumisen kannatusta?”. Selitettävänä muuttujana on asenneväittämä ”Tarvitaan lisää yksityisiä palveluntuottajia varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen.” Tutkimuksen aineiston muodostaa Lastensuojelun keskusliiton marraskuussa 2014 keräämä Lapsiperheiden avuntarpeet 2014 -aineisto (n=1065). Perusjoukkona ovat suomalaisten lapsiperheiden vanhemmat. Analyysimenetelminä on käytetty ristiintaulukointia sekä logistista regressioanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että lapsiperheiden vanhempien kannatusta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen selittävät ikä, ammatti ja tulot. Nuorimmat ikäryhmät, korkeimpaan tuloluokkaan kuuluvat sekä johtavassa asemassa työskentelevät suhtautuvat muita ryhmiä myönteisemmin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumiseen. Koulutuksen mukaan tarkasteltaessa ristiintaulukoinnin tuottama tilastollinen merkitsevyys sen sijaan katoaa muita muuttujia vakioitaessa, joten näiden tulosten valossa koulutuksella ei vaikuttaisi olevan yhteyttä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen markkinoistumisen kannatukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5387]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsiperheiden arjen ajallisuus ja sen merkitykset vanhempien kertomana
Kortesoja, Sara (2014) -
Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
Hakamäki, Heli (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU ... -
Vanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tässä artikkelissa tarkastellaan vanhempien osallisuuden kuvauksia perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineiston muodostivat 38 oppimissuunnitelmaa sekä 45 ... -
Eskarista epuksi, alakoulusta yläkouluun : vanhempien kokemuksia oman lapsensa perusopetuksen siirtymävaiheesta
Heikkinen, Päivi; Peltola, Heli (2008) -
Monella kielellä Suomen kunnissa 2017 : selvitys muun laajamittaisen ja suppeamman kaksikielisen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen tilanteesta
Peltoniemi, Annika; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Sjöberg, Sannina (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.