dc.contributor.advisor | Rautio, Riitta | |
dc.contributor.author | Tähkäpää, Aapo | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T12:16:05Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T12:16:05Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64374 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassani käsittelen Pekka Kostiaisen ’Requiemissä’ olevia musiikillisia viittauksia postmodernista näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tästä tyylisuunnasta käsin, miten Kostiainen hyödyntää aiemmin olemassa olevaa musiikkia tässä teoksessaan ja missä funktiossa hän käyttää siinä ilmeneviä viittauksia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä toteutettiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin säveltäjä Kostiaista itseään. Lisäksi hyödynnettiin tutkittavan teoksen sekä muiden tutkimuksen kannalta relevanttien teosten nuottimateriaaleja. Analyysissä tutkittavasta teoksesta havaittuja viittauksia vertailtiin viittauksen kohteena olevaan alkuperäisteokseen, musiikillisen postmodernistismin piirteiden määritelmiin sekä erilaisiin olemassa olevan musiikin määriteltyihin keinovaroihin. Tutkimuksessa selvisi, että Kostiaisen ‘Requiemin’ viittaukset eivät niiden yhtenäisestä luonteesta johtuen ole nimellisesti postmodernistisia, vaan liittyvät pitempään viittausperinteeseen. Ne myös ovat suhteellisen alisteisia kokonaismuodolle eikä niiden ole tarkoituskaan erottua musiikillisesta kudoksesta, mikä olisi postmoderni piirre.
Tutkimustulokset vahvistavat olennaista kuvaa Pekka Kostiaisesta säveltäjänä, huolimatta keskittymisestä yhteen teokseen. Ne osoittavat myös postmodernismin käsitteen joustavuuden ja monitahoisuuden. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | viittaus | |
dc.title | Musiikilliset viittaukset Pekka Kostiaisen ’Requiemissä’ postmodernista näkökulmasta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201906052991 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | postmoderni | |
dc.subject.yso | requiemit | |
dc.subject.yso | nykymusiikki | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | säveltäjät | |
dc.subject.yso | postmodernismi | |
dc.subject.yso | teokset | |
dc.subject.yso | intertekstuaalisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |