Show simple item record

dc.contributor.advisorPirinen, Hanna
dc.contributor.authorSaarikoski, Elina
dc.date.accessioned2019-05-28T06:57:20Z
dc.date.available2019-05-28T06:57:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64243
dc.description.abstractTaidehistorian maisterintutkielmassa selvitetään lasten ja nuorten piirros-, maalaus-, ja grafiikan töiden esittämiä käsityksiä miehistä ja maskuliinisuudesta. Keskeiseksi käsitteeksi muodostui representaation käsite erityisesti sen induktiivisessa merkityksessä. Kuvia lähestytään tarkastellen sitä, mitä lapsi on halunnut kertoa kuvallaan. Samalla tarkastelussa etsitään esikuvia ja malleja, joita lapsi on käyttänyt. Kuva-aineisto on otanta Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Hyvinkään Villatehtaan Villa Artun kansainvälisestä lasten ja nuorten taiteen arkiston teoksista. Kokoelma kattaa noin 100 000 teosta, jotka koostuvat pääosin paperipohjaisista maalauksista, piirroksista ja grafiikan vedoksista. Lähtökohtaisesti oli huomioitava se, että huomattava osa materiaalista oli peräisin teemoitetuista piirustuskilpailuista. Niin ikään kuvaamataidon opetuksessa on käytetty mallikuvia, joten piirrosaineiston syntyyn ovat vaikuttaneet monet lapsista ja nuorista riippumattomat ulkoiset tekijät, joita ei jälkikäteen ole mahdollista enää yksityiskohtaisesti selvittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kehityspsykologian avulla kontekstoitiin lasten ja varhaisnuorten teoksia ikäryhmille tyypilliseen kehitysvaiheeseen. Tämä auttoi ymmärtämään lapsen kehitystä piirtäjänä. Teoreettinen taustoitus miehen representaatioon kytkeytyy sukupuolentutkimukseen, erityisesti kriittiseen miestutkimukseen. Menetelmänä sovellettiin visuaalista vertailua, jonka avulla miehen representaation malleja etsittiin perinteisestä kuva-aiheistosta. Yksittäisten kuvien tulkinta toteutettiin induktiivisena päättelynä, jossa tunnistettiin ja tulkittiin kuvia yksityiskohtineen tavoitteena nostaa esille merkitykselliset teemat. Näin voitiin muodostaa luokittelu, joka kuvaa kohdejoukon olemusta. Kategorisoivalla ryhmittelyllä ja jäsennyksellä miehen esittämisen malli jaettiin kolmeen kategoriaan 1. isät ja isoisät 2. mies työssä ja vapaa ajalla 3. myyttiset miehet.fi
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.titleMiesten maailma : Hyvinkään lasten ja nuorten kansainvälisen arkiston lasten taideteokset miehen representaation määrittelijänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905282841
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysokuva-analyysi
dc.subject.ysolastenkulttuuri
dc.subject.ysomieskulttuuri
dc.subject.ysomiehet
dc.subject.ysomaskuliinisuus
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomieheys
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record