dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Kattilakoski, Jasmine | |
dc.date.accessioned | 2019-05-24T06:14:15Z | |
dc.date.available | 2019-05-24T06:14:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64165 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 6-vuotiaiden lasten toiveammatteja ja heidän perustelujaan niille. Lisäksi selvitän heidän käsityksiään toiveammattiensa sukupuolittuneisuudesta. Pyrkimyksenä on tuoda lasten ääni kuuluviin ja heidän ajatuksensa aiheesta esille. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytän puolistrukturoitua
teemahaastattelua. Aineisto kerättiin eräässä Helsingin alueen päiväkodissa syksyllä 2018 ja se koostuu kahdestatoista 6-vuotiaan lapsen yksilöhaastattelusta.
Analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä siällönanalyysilla.
Tuloksista ilmenee lasten toiveammateille viisi erilaista yläluokkaa: ruumiilliset ammatit, ammattiurheilijat, auttavat ammatit, opetusammatit ja luovat ammatit. Lapset perustelivat toiveammattejaan kivaksi kokemisella ja toiminnasta tykkäämisellä, muiden auttamisella ja hoitamisella, omilla kokemuksillaan ja harrastuksillaan, sekä toiveammattien työtehtävillä. Lapset pitivät joitakin ammatteja ominaisempina joko miehille tai naisille. Kaikki lapset olivat kuitenkin sitä mieltä, että ammatissa voi työskennellä molempien sukupuolten edustajat.
Tuloksista voidaan päätellä, että lasten toiveammattivalinnoissa painottuvat lasten omiin kokemuksiin ja mielenkiinnonkohteisiin liittyvät asiat. Myös lasten käsitykset ammattien sukupuolittuneisuudesta ovat saaneet vaikutteita lasten omista kokemuksista, havainnoista ja ympäristöstä. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | 6-vuotiaiden toiveammatit ja niiden sukupuolittuneisuus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905242776 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | segregaatio | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | ammatit | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |