University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Huostaanotettujen nuorten koulukokemuksia

Thumbnail
View/Open
550.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Squeglia, Dario
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää huostaanotettujen nuorten peruskoulukokemuksia ja löytää heidän sosiaalisesta verkostosta ne tahot, joilla on keskeinen merkitys kouluun kiinnittymisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille yksilöiden moninaisia kokemuksia kouluun kiinnittymisestä ja tätä kautta lisätä tietoisuutta niistä keinoista, joita huostaanotetun lapsen ja nuorten kanssa toimivat aikuiset voisivat toteuttaa kouluun kiinnittymisen tukemiseksi. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksan 18−20-vuotiasta nuorta, joilla oli huostaanottotausta. Haastattelut tehtiin helmi-huhtikuun 2017 aikana ja ne toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun menetelmää hyödyntäen. Haastattelut litteroitiin ja analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Opettaja-oppilassuhteen merkitys huostaanotetun lapsen koulutaipaleella oli huomattava. Yksilöllisellä kohtaamisella, tasavertaisella kohtelulla, vahvalla auktoriteetilla ja lapsen tarpeiden huomioimisella oli keskeinen merkitys kouluun kiinnittymisen kannalta. Myös kokemukset vertaissuhteista lähimmässä kaveripiirissä ja eri opetusryhmissä olivat kiinnittymisen näkökulmasta merkittävässä asemassa. Muita tahoja vaikuttamassa myönteisesti huostaanotetun kouluun kiinnittymiseen olivat koulun terveydenhuolto sekä sijaishuoltopaikan työntekijät. Kouluun kiinnittymisen kehittymisen kannalta ongelmallisiksi koettiin koulukiusaaminen sekä erilaiset siirtymävaiheet, kuten alakoulusta yläkouluun siirtyminen tai koulunpaikan vaihtuminen. Huostaanotetulle lapselle tulisi koulussa antaa mahdollisuus muodostaa turvallisia kiintymyssuhteita niin opettajiin kuin vertaisiin. Heille tulisi tarjota koulussa oikeudenmukainen ja turvallinen kasvuympäristö, jossa heidät kohdataan omana itsenään ja heille tarjotaan yksilöllistä tukea. Koulun, terveydenhuollon ja sijaishuollon tulisi tehdä tiivistä yhteistyötä huostaanotetun kouluun kiinnittymisen edistämiseksi. ...
Keywords
kouluun kiinnittyminen sosiaaliset verkostot lastensuojelu huostaanotto koulunkäynti koulu (ilmiöt)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905092521

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sirpaleinen lapsi : huostaanotettujen nuorten kertomuksia 

    Huumonen, Annukka (2009)
  • Huostaanotettujen ja lastensuojelulaitokseen sijoitettujen nuorten ajatuksia ja näkemyksiä perheestä ja perhesuhteista 

    Karppinen, Elena (2020)
    Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tarkastella kuuden huostaanotetun ja lastensuojelulaitokseen sijoitetun nuoren ajatuksia ja näkemyksiä perheestä ja perhesuhteista. Tarkoituksena on selvittää, miten nuoret ...
  • Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia 

    Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ...
  • Huostaanotettujen lasten kokemuksia sijaishuoltopaikoista 

    Vehviläinen, Oona (2021)
    Huostaanotolla joudutaan joskus turvaamaan lapsen kasvu ja kehitys. Osa huostaanotetuista lapsista sijoitetaan asumaan erilaisiin sijaishuoltopaikkoihin kuten lastensuojelulaitoksiin. Vaikka sijaishuollon tarkoituksena on ...
  • Huostaanotettujen lasten vanhempien kokemuksia ja odotuksia tuesta ja tuen tarpeista sijaishuollon aikana 

    Rajala, Kaisa (2022)
    Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata, millaisia kokemuksia huostaanotettujen lasten vanhemmilla on tuesta ja tuen tarpeista lapsen sijaishuollon aikana. Kohdistan tarkasteluni erään valitun lastensuojelulaitoksen lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre