Salibandypelaajan pelikäsitys ja sen arviointi : videotestin pilottitutkimus
Authors
Date
2019Access restrictions
Video vaikuttaa testiin ja siksi se ei ole julkinen. Video-aineistoa voi kysyä kirjoittajalta.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pelaajan pelikentällä tekemillä päätöksillä on valtava merkitys pelin kulkuun. Tehokkaita päätöksiä tekevän pelaajan sanotaan omaavan hyvä pelikäsitys. Tutkimustehtävänä oli pyrkiä kehittämään salibandyn pelikäsitystä arvioiva videotesti, jonka avulla voisi arvioida salibandypelaajien pelikäsitystä. Tutkimuksessa selvitettiin salibandypelaajien seurajoukkueiden tason ja pelaajan maajoukkuetaustan yhteyttä testissä menestymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin videotestin avulla, tapahtuuko pelaajien pelikäsityksessä muutoksia vuoden aikana.
Tutkimusaineisto kerättiin Eerikkilän Urheiluopistossa kahdessa osassa, elokuussa 2017 sekä elokuussa 2018. Tutkimukseen osallistui yhteensä 226 salibandyn poikapelaajaa, jotka ovat 2002-syntyneitä kenttäpelaajia. Tutkimus toteutettiin osana Eerikkilän Floorball Academy-tapahtumaa, jossa keskeistä on pelaajakehityksen varmistaminen sekä valmentajien osaamisen kehittäminen. Videotesti muodostui 24:stä videoleikkeestä, jotka olivat minun sekä asiantuntijoiden valitsemia tyypillisiä pelitilanteita salibandyssä. Videotestissä pelaajan täytyi videoleikkeiden pysähtyessä pyrkiä valitsemaan neljästä vaihtoehdosta paras tapa jatkaa peliä. Aineiston analysoinnissa käytettiin IBM SPSS-statistics 24-ohjelmaa, jonka avulla tarkasteltiin pääosin aineiston keskiarvoja. Keskiarvojen erojen testaamiseen käytettiin t-testiä.
Tulosten mukaan seurajoukkueiden tasolla ei ollut vaikutusta videotestistä saatuihin pisteisiin. Myöskään pelaajien maajoukkuetaustalla ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä pelaajien pistemäärään videotestistä. Tutkimukseen osallistuneet pelaajat menestyivät paremmin puolustustilanteita koskevissa kysymyksissä kuin hyökkäystilanteita koskevissa kysymyksissä. Ero todettiin tilastollisesti erittäin merkitseväksi. Molempiin tutkimuskertoihin osallistuneiden pelaajien (n=77) pelikäsityksen havaittiin kehittyvän tilastollisesti erittäin merkitsevästi.
Tämän tutkielman kirjallisuuskatsaus on hyödyllinen etenkin maalipelien valmentajille. Kirjallisuuskatsauksessa salibandyä tarkastellaan niin joukkueen kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkielmassa avataan pelikäsityksen erilaisia määritelmiä sekä noviisin ja ekspertin eroja pelikäsityksessä. Pelikäsityksen määrittelyssä sovelletaan constraints-led näkökulmaa. Tässä tutkimuksessa pilotoidun videotestin käyttämistä salibandyn pelikäsityksen arvioimiseen harkitsisin kriittisesti. Mielestäni parhaiten videotesti sopisi valmennuskoulutuksien materiaaliksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pelikeskeisesti salibandya 7-12-vuotiaille
Koponen, Tommy (2000) -
Liikuntapedagogiikan opiskelijoiden käsityksiä pelikeskeisestä palloilunopetuksesta : Tactical Games Approach (TGA) ja sen mahdollisuudet koulun palloilunopetuksessa
Junnila, Iiro (2017)Iiro Junnila (2017). Liikuntapedagogiikan opiskelijoiden käsityksiä pelikeskeisestä palloilunopetuksesta: Tactical Games Approach (TGA) ja sen mahdollisuudet koulun palloilunopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ... -
Jääkiekkoilijan pelikäsitys ja sen arviointi
Luimula, Sami (2000) -
Venäläistaustaisten maahanmuuttaoppilaiden kielellisten haasteiden tunnistaminen : pilottitutkimus seulovan arviointivälineistön käytöstä
Räty, Anna (2015)Tällä pilottitutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli arvioida venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen arviointiin kehiteltyjen välineiden ... -
Enablers and Constraints of STEM Programme Implementation : an External Change Agent Perspective from a National STEM Programme in Finland
Mäkelä, Tiina; Tuhkala, Ari; Mäki-Kuutti, Matias; Rautopuro, Juhani (Springer, 2023)An international need exists for effective programmes that will enhance learners’ interest in studies and careers related to science, technology, engineering and mathematics, i.e. STEM. When considering the impact of STEM ...