University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tytöt matematiikkahuvipuistossa

Thumbnail
View/Open
740.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ronkonen, Marjut
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena neljäsluokkalaisten tyttöjen matematiikkaminäkuva näyttäytyy ja millaisena matematiikan oppijana tytöt näkevät itsensä. Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella. Laadullinen tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmällä, jossa 24 neljännellä luokalla keväällä vuonna 2018 ollutta tyttöä kirjoitti kehyskertomuksen johdattamana pienen fiktiivisen kertomuksen mielikuvitusystävä-Viivin päivästä matematiikkahuvipuistossa. Aineistoa on käsitelty sekä narratiivien analyysilla että narratiivisella analyysilla. Analyysin avulla nousi esiin neljä erilaista oppijatyyppiä, joita kuvataan MatikkaViivin, Jännittäjä-Viivin, Haaveilija-Viivin ja Vuorovaikutus-Viivin tyyppitarinan avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan neljännellä luokalla tyttöjen matematiikkaminäkuva näyttäytyy moninaisena. Matematiikkaminäkuvaan vaikuttavat tekijät kietoutuvat toisiinsa ja erityisesti minäpystyvyyden tunteen rakentumisella on suuri merkitys tyttöjen matematiikkaminäkuvan kehittymisessä. Matematiikkaminäkuvan ja minäpystyvyyden tunteen kehittymisen kannalta tutkimuksessa nousi esiin vuorovaikutuksen, kannustamisen ja yksilöllisyyden huomioimisen merkitys. Neljänneltä luokalta löytyy tyttöjä, joilla on myönteinen matematiikkaminäkuva ja he näkevät itsensä pystyvinä matematiikan oppijoina, mutta neljäsluokkalaiset tytöt myös jännittävät matematiikkaa ja kokevat sen osaamisen suhteen epävarmuutta. Matematiikan osaamisessa olemassa olevien erojen lisääntyminen on nähtävissä jo neljännellä luokalla, sillä osa tytöistä on matematiikasta syrjäytymisen alkavalla polulla. ...
Keywords
matematiikkaminäkuva minäpystyvyys minäkuva matematiikka tytöt narratiivinen tutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904112144

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla 

    Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ...
  • Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen 

    Mikkola, Heikki (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin ...
  • Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia 

    Korpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua ...
  • Narratives of Burnout and Recovery from an Agency Perspective : A Two-Year Longitudinal Study 

    Salminen, Stela; Andreou, Elena; Holma, Juha; Pekkonen, Mika; Mäkikangas, Anne (Elsevier, 2017)
    Purpose: To provide knowledge about the recovery process during rehabilitation and two years later by exploring the manifestation of agency and spheres of meaning in the narratives of participants in a national ...
  • Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla 

    Jyrävä, Meri (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre