Perinteen ja ennakkoluulujen välissä? : Laclaun ja Mouffen innoittama diskurssianalyysi suomalaisten romanien elämäntarinoista
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Graduni aiheena on suomalaisten romanien elämäntarinat ja se kulkee otsikolla ”Perinteen ja ennakkoluulojen välissä? Laclaun ja Mouffen innoittama diskurssianalyysi suomalaisten romanien elämäntarinoista.” Elämäntarinoista olen tarkastellut sitä, miten ulkopuolisuuden diskurssia tuotetaan ja ylläpidetään suomalaisten romanien elämäntarinoissa, ja erityisesti näiden kirjalliseen muotoon tallennettujen tarinoiden yhteydessä esiintyvässä kuvallisessa aineistossa. Ulkopuolisuuden tuottamisen ja ylläpidon mekanismeja olen tässä pro gradussa käsitellyt toiseuden, orientalismin ja hegemonian, kolmen toisiinsa eri tavoin sidoksissa olevan määreen kautta.
Elämäntarinat olen koonnut neljästä eri lähteestä; Kansallisbiografiasta, sekä teoksista Vanhojen Tie (Kuparinen & Poppius, 2017), Suomen Romanien historia (Pulma, 2014) ja Varokaa, mustalaisia! Väärinymmärryksen historia (Helsingin kaupunginmuseo, 2009). Aineisto koostuu 44:stä elämäntarinasta ja niihin liittyvästä kuvamateriaalista. Gradussa käyttämäni metodi on diskurssianalyysi Laclaun ja Mouffen mukaan. Laclau ja Mouffe hahmottelema diskurssianalyysi mahdollistaa diskurssien tarkastelun myös tekstien ulkopuolisessa todellisuudessa ja sopii erityisen hyvin identiteettikysymysten kanssa työskentelyyn.
Tieteenfilosofisena lähtökohtana gradussani on sosiaalinen konstruktionismi. Graduni innoittajan on Laclaun ja Mouffen yhteiskuntateoria ja diskurssianalyysimalli. Tutkimus on luokiteltavissa sosiaalityön alaan kuuluvaksi kriittiseksi yhteiskuntatutkimukseksi ja sen päämääränä on emansipatorinen/radikaali sosiaalityö.
Aineistooni kuuluvissa suomalaisten romanien elämäntarinoissa nousevat, joko suoraan tai epäsuorasti, esille erilaiset sosiaalisiksi luokiteltavissa olevat ongelmat, kuten kodittomuus, aineellinen köyhyys, päihteet, lastensuojelulliset toimenpiteet sekä rikollisuus. Viranomaisten, mukaan lukien sosiaalihuollon, ja laajemminkin valtaväestön hyväksynnän puute ja etninen syrjintä kietoutuvat tiiviisti näihin elämäntarinoiden kipukohtiin. Hegemonisen valtadiskurssin ylläpitämiä käsityksiä toisinnetaan myös elämäntarinoiden kuvauksissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina; Tarnanen, Mirja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista ... -
Toimijuus romaninaisten arjen kuvauksissa
Aho, Katri; Backman, Emmi (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan romaninaisten toimijuuden muodostumista. Tutkielmassa pohditaan sitä, millaisia toimijuuden modaliteetteja romaninaisten arjesta on löydettävissä. Tutkielmassa ollaan kiinnostuttu ... -
Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa
Svart, Tiia (2014)Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen ... -
"Me ollaan parhaimpia selostajia tälle, koska me ollaan sitä kansaa" : etnologinen tutkimus romanikulttuurin tutkimuksen problematiikasta
Eklund, Tiina (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan kahden romanimiehen puhetta omasta kulttuuristaan ja siitä, miten ja mistä näkökulmasta heidän mielestään etnologiatieteiden tulisi tutkia romanikulttuuria. Lisäksi tarkastellaan haastattelijan ... -
Romanioppilas liikuntatunnilla : seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta
Ronkainen, Vive-Annika (2014)Vive-Annika Ronkainen. 2014. Romanioppilas liikuntatunnilla - Seitsemän romaninuoren kokemuksia ja näkemyksiä koululiikunnasta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ...