"Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
Olen kehittänyt lasten mielenterveyden edistämisen välineeksi taidekorttipakan sekä Koskettava taide®-menetelmän taidekorttityöskentelyyn. Hankeyhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran ja Järvenpään taidemuseon kanssa toteutettiin Vennyn ja Eeron ihania kuvia! –taidekorttipakka varhaiskasvatuksen ammattilaisille lapsen mielenterveyden edistämisen taidelähtöiseksi menetelmäksi ja välineeksi.
Tässä tutkielmassani tutkin, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset käyttävät Vennyn ja Eeron ihania kuvia! –taidekorttipakkaa lasten kanssa sekä sitä, mitä lapsen mielenterveyden osa-alueita taidekorttityöskentely edistää ammattilaisten kokemusten perusteella.
Tutkielman aineiston keräsin kyselytutkimuksena. Aineistona tutkielmassani on 121 varhaiskasvatuksen ammattilaisen vastaukset.
Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kertovat käyttäneensä taidekortteja lasten kanssa seuraavien luokkien mukaisesti: 1) tunteet, 2) yhdessä toimiminen ja keskustelu, 3) Ihastelu, kuvittelu ja oppiminen, 4) myötätunto, 5) kriisit ja kriisien purku, 6) toiminnan orientointi ja 7) moniaistisuus ja sanataide. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että taidekortteja oli käytetty myös työyhteisön kesken sekä lasten huoltajien kanssa.
Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mukaan taidekorttityöskentely vaikuttaa edistävästi seuraaviin lapsen mielenterveyden osa-alueisiin: 1) tunteet, 2) itsetunto ja kuulluksi tuleminen, 3) sosiaaliset taidot ja yhdessäolo, 4) empatian tunteminen ja myötätunto, 5) pysähtyminen, rauhoittuminen ja lepo, 6) ihastelu, mielikuvitus ja taide ja 7) kohtaaminen, läsnäolo ja vuorovaikutus.
Tutkielman osoittaa, että taidekortteja työssään käyttävät varhaiskasvatuksen ammattilaiset käytävät niitä monipuolisesti ja he näkevät taidekorttien käytön edistävän useita lapsen mielenterveyden elementtejä. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat taidekorttityöskentelyn mahdollistavan ja edistävän ennen kaikkea kohtaamista, läsnäoloa ja vuorovaikutuksellisia tilanteita sekä aikuisen ja lapsen välillä, että lasten ja aikuisten kesken.
Taidekorttien tuomat elämykset ja yhteiset hetket tuottavat mielen hyvinvointia niin lapsille kuin taidekortteja käyttäville aikuisillekin. Kokemusten perusteella taidekortit tuovat varhaiskasvatuksen arkeen mielenterveyttä edistäviä elementtejä, onnistumisen kokemuksien tuottamaa iloa ja matalalla kynnyksellä taiteen läsnäoloa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontoliikunta mielenterveyden edistäjänä ja eheyttäjänä : hyvinvointityökalu ammattikasvatukseen
Kantelus, Katariina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten luontoliikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Lisäksi tavoitteena on saada käsitys siitä, millä tavoin tutkielmassa havaittuja vaikutuksia voitaisiin ... -
Tekoälyn hyödyntäminen nuorten mielenterveyden häiriöissä
Kääriäinen, Laura (2021)Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat iso ja kasvava ongelma, jolla on kauaskantoiset seuraukset niin ihmiselle itselleen, kuin myös koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan menestys tuotannollisesta ja taloudellisesta näkökulmasta ... -
Tekoälysovellukset mielenterveyden hoidon tukena
Ritokallio, Rebekka (2020)Mielenterveyden häiriöt ovat vakava ongelma sekä Suomessa että muualla Euroopassa, ja ne vaikuttavat ihmisten hyvinvoinnin lisäksi myös yhteiskunnan talouteen. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kuvaillaan tekoälysovellusten ... -
Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
Korppi-Tommola, Milla (2015)Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyväskylän Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden ... -
Mielenterveyden yhteys koulutukseen ja työmarkkinatulemiin
Uusi-Einola, Silja (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu mielenterveyden yhteyttä koulutukseen ja työmarkkinatulemiin. Tutkielmassa on pyritty selvittämään aikaisemman kirjallisuuden sekä empiirisen tutkimuksen avulla, miten mielenterveys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.