Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNieminen, Paavo
dc.contributor.advisorIsomöttönen, Ville
dc.contributor.authorHaapanen, Ville
dc.date.accessioned2018-11-28T06:31:33Z
dc.date.available2018-11-28T06:31:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60355
dc.description.abstractModerneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa pyritään selvittämään, minkä tyyppistä tutkimuskirjallisuutta pelimusiikin adaptiivisuudesta on olemassa, miten adaptiivista pelimusiikkia on määritelty ja mitä aputyökaluja adaptiivisen pelimusiikin tekemiseksi ja kehittämiseksi tutkittu kirjallisuus tuo esiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sovelletusti systemaattista kirjallisuuskartoitusta. Kirjallisuutta tutkittiin 10 vuoden ajalta aikavälillä 2007-2017. Tutkimuksen myötä saatiin selville, että adaptiivisen pelimusiikin määritelmissä on joitakin eroavaisuuksia. Tutkimuksen myötä selviää myös, että suurin osa kirjallisuudesta on ratkaisu- ja validointipohjaisia konferenssipapereita. Hieman yllättävää oli, että kokemuspohjaisia julkaisuja esiintyi odotuksista huolimatta vähiten. Tutkimuksen tavoitteena oli, että pelinkehittäjät ja erityisesti pelimusiikin säveltäjät voisivat hyödyntää tämän tutkimuksen puitteissa kerättyä tietoa pelinkehitys- ja sävellysprosesseissaan.fi
dc.description.abstractModern games often incorporate adaptive music and ways to implement it are also increasingly being studied. In this thesis a systematic mapping study is conducted concerning game music adaptivity. The aim of the thesis is to find out what kind of literaii ture exists on game music adaptivity, how adaptive game music has been defined and what kind of tools have been created and used to make and develop adaptive game music. The research method in question was applied to papers released during the years 2007-2017. As a result of this research, it was found that there are some differences how adaptive game music is defined. The study also reveals that most of the literature consists of conference and validation-based papers. It was a little surprising that the quantity of experience-based papers was smaller than expected. The aim of this thesis was to allow game developers and especially game music composers to take advantage of the information collected during this research in their game development and composing processes.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheradaptiivinen
dc.subject.otheradaptiivisuus
dc.titlePelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811284897
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelimusiikki
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysosystemaattiset kirjallisuuskatsaukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot