Kävijöiden kokemuksia taiteilija Maaria Wirkkalan Lahden historialliseen museoon suunnittelemasta Jokaisella on oma aikansa -näyttelystä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni kohteena oli taiteilija Maaria Wirkkalan suunnittelema Jokaisella on oma aikansa -näyttely, joka oli esillä Lahden historiallisessa museossa 5.11.2010–3.4.2011. Näyttelyn lähtökohtana oli Historiallisen museon esinekokoelmat, ja Wirkkala oli koonnut näyttelyn sekä museoesineistä että omista esineistään ja taiteestaan. Näyttely koostui kuudesta eri huoneesta, mutta oli kokonaisuudessaan pikemminkin yksi, kokonainen taideteos.
Selvitin haastatteluin ja kyselylomakkein miten kävijät Wirkkalan näyttelyn kokivat: miten he näyttelyä tulkitsivat ja mitä tuntemuksia ja ajatuksia se heissä herätti. Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Minkälaisia merkityksiä kokijat antavat taiteilijan kulttuurihistorialliseen museoon suunnittelemalle näyttelylle?
2. Mitkä asiat vaikuttavat kokijoiden näyttelykokemuksen rakentumiseen?
Työni taustalla kulki John Deweyn näkemys taiteesta kokemuksena. Tämän pohjalta vasta kävijöiden kokemukset näyttelystä tekivät siitä taidetta.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimivat Falkin ja Dierkingin kehittämät museokävijän kokemuksen rakentumista selittävät mallit, joita sovelsin aineiston analyysissa.
Kokijoiden kertomusten avulla piirtyi esiin moninainen ja monitulkintainen näyttely, joka oli pysäyttänyt ja koskettanut kokijoita. Se oli herättänyt tunteita, muistoja ja ajatuksia. Näyttely oli toiminut myös joillekin kokijoista paikkana käsitellä omaa suruaan. Näyttely oli houkutellut Lahden historialliseen museoon uusia kävijöitä niin Lahdesta kuin kauempaa, minkä lisäksi näyttely oli tarjonnut vakikävijöille uusia, tuoreita näkökulmia. Tutkimus avasi erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttivat näyttelykokemuksen rakentumiseen. Sen lisäksi se osoitti, että taide voi tuoda uusia merkityksiä kulttuurihistorialliseen museoon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteilija karnevaalien narrina : taiteilija Jani Leinosen Tottelemattomuuskoulu-näyttelyn karnevalistiset piirteet ja vastaanotto verkkomediassa
Palomäki, Liisa (2020)Nykytaiteilija Jani Leinosen taidenäyttely ”Tottelemattomuuskoulu” oli esillä nykytaiteen museo Kiasmassa 4.9.2015–31.1.2016. Se sai laajalti huomiota kansallisesti ja kansainvälisesti. Taiteilija Leinosen taiteen osia ... -
Museum coloniality : displaying Asian art in the whitened context
Wang, Shuchen (Routledge, 2021)The transformation of Musée Guimet and the transition of museums in the ‘countries of origin’ of its collections elucidates how white-cube crystallises Western cultural hegemony by erasing the colonial past of the objects ... -
Museums in a changing world
Vanha-Similä, Maria (Ethnos ry, 2022) -
Rakastumisia kaupunkiin : Helsingin kaupunginmuseon erikoisnäyttelyt 1970-luvulla
Pykäläinen, Anni (2017)Tutkielmassa käsitellään Helsingin kaupunginmuseon erikoisnäyttelyitä vuosina 1967–1983. Tarkastelun painopiste on 1970-luvun näyttelyissä. Tutkimusajanjakso alkaa museon ensimmäisestä erikoisnäyttelystä ja päättyy päätökseen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.