Show simple item record

dc.contributor.advisorWikgren, Jan
dc.contributor.authorIlomäki, Miro
dc.contributor.authorSalonen, Markus
dc.date.accessioned2018-09-24T11:51:53Z
dc.date.available2018-09-24T11:51:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59649
dc.description.abstractFrontomediaalisen alueen theta-oskillaatioilla on todettu olevan merkitsevä yhteys työmuistiin sekä tarkkaavuuden ylläpitoon liittyviin prosesseihin. Näiden oskillaatioiden yhteyttä oppimiseen, kuten mieleen painamiseen ja konsolidaatioon, on tutkittu melko vähän ihmisillä. Eläintutkimuksissa skopolamiinin on osoitettu haittaavan ehdollistumista ja alentavan hippokampuksen neuraalista toimintaa sekä theta-aktiivisuuden määrää. Joidenkin tutkimusten mukaan skopolamiini aiheuttaa hippokampuksen häiriintynyttä toimintaa myös ihmisillä. Tässä tutkimuksessa, noudattaen kaksoissokkoasetelmaa, koehenkilöille annettiin 1mg/72h skopolamiinilaastari, jolla heikennettiin oppimiseen ja muistiin liittyviä toimintoja. Puolet koehenkilöistä altistuivat skopolamiinille, ja puolelle koehenkilöistä annettiin plasebolaastari. Oppimis- ja muistisuoriutumista mitattiin silmäniskuehdollistamiskokeen sekä WMS-R -testistön loogisen muistin tehtävien ja sanaparitehtävien avulla. Ehdollistamiskokeen aikana mitattiin frontomediaalisen alueen EEG-aktiivisuutta. Skopolamiini heikensi mieleenpainamista sanapari- ja loogisen muistin tehtävissä sekä alensi ehdollisen vasteen esiintymistodennäköisyyttä ehdollistamiskokeessa. Ehdollisen ärsykkeen aiheuttama frontomediaalisen alueen theta-aktiivisuus oli merkitsevästi suurempaa kontrolliryhmällä. Alfa-aktiivisuudessa ei ollut eroa ryhmien välillä. Tämän tutkimuksen tulokset laajentavat näkökulmaa frontomediaalisen thetaaktiivisuuden yhteyksistä kognitiivisiin toimintoihin.fi
dc.description.abstractThe role of theta oscillations in and around the frontal midline have been well documented in working memory and sustained attention related processes. However, the role of these oscillations in relation to learning processes, such as encoding and consolidation, have not yet been thoroughly studied in humans. In animal studies, scopolamine has been shown to hinder conditioning as well as decrease the hippocampal neural response and amount of theta. Some studies have also reported scopolamine induced disruption in hippocampal activity in humans. Using a double-blind setting, the present study used 1mg/72h transdermal scopolamine to hinder learning and memory functions in half of the sample while measuring memory performance with WMS-R logical memory and word pairs tasks, and learning performance in a trace eyeblink classical conditioning setting while measuring a frontal midline EEG activity. Scopolamine caused a decrement in encoding performance in WMS-R logical memory and word pairs tasks, and a slower rate of acquisition in trace-EBCC. Conditioned stimulus evoked frontal midline theta activity was more prominent in the control group. Groups did not differ based on alpha activity during any of the measured segments. The findings of the present study provide leeway for another interpretation of frontal midline theta activity besides its prevalence observed during working memory load and sustained attention.en
dc.format.extent30
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherscopolamine
dc.subject.otherfrontal midline theta
dc.subject.otherlearning
dc.subject.otherdeclarative memory
dc.subject.otherEEG
dc.subject.otherclassical conditioning
dc.subject.otherEBCC
dc.titleThe effect of scopolamine on declarative learning and frontal midline theta activity
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809244223
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysomuistaminen
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysoremembrance
dc.subject.ysoattention
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record