Use of media in EFL teaching in Finland
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassani tutkin kuinka mediaa käytetään hyväksi englannin opetuksessa lukiossa. Tutkin asiaa analysoimalla lukio-opetuksessa käytettyjä kirjoja ja haastattelemalla lukion englannin opettajia.
Yleisesti ottaen mediaa käytettiin analysoimissani kirjoissa suhteellisen vähän, vaikkakin sen käyttö on lisääntynyt uuden opetussuunnitelman tultua voimaan. Sen lisäksi että mediaa käytettiin enemmän kuin vanhan opetussuunnitelman aikaan, myös useampaa eri mediatyyppiä on alettu käyttämään. Vaikka variaatio onkin nykyään suurempaa kuin ennen, kirjallinen media on edelleen selvästi suurin mediatyyppi. Haastatteluiden perusteella myös opettajat käyttävät mediaa rohkeasti opetuksen tukea. Erilaisia medioita ei käytetty pelkästään pelkästään johdantona uusin asiakokonaisuuksiin, vaan opettajat laativat niihin pohjautuvia tehtäväkokonaisuuksia ja käyttivät mediaa antamaan lisätietoa käsiteltävästä asiasta. Yleisesti ottaen opettajat mielsivät median käytön hyödylliseksi osaksi kielen opetusta.
Vaikkakin perinteisiä medialähteitä käytettiin osana opetusta, sosiaalista media käytettiin erittäin harvoin. Kirjat eivät käyttäneet sosiaalisen median alustoja kertaakaan, ja opettajistakin vain yksi oli käyttänyt sitä toisen vasta suunnitellessa sitä. Näissäkään tapauksissa käyttö, tai suunniteltu käyttö, ei ollut laajamittaista. Suurimpana esteenä opettajat kokivat sen, etteivät he olleet löytäneet tarkoituksiinsa soveltuvaa alustaa tai etteivät he olleet tarpeeksi taitavia sosiaalisen median käyttäjiä. Lisäksi puutteet sosiaalisen median turvallisuudessa herättivät jonkin verran huolta opettajissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ... -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ...