Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHyytinen, Ari
dc.contributor.authorPalanne, Kimmo
dc.date.accessioned2018-08-06T07:21:05Z
dc.date.available2018-08-06T07:21:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59095
dc.description.abstractHuolimatta siitä, että liikennepolttoaineverotus on mahdollisesti erittäin tehokas tapa vähentää autoilusta johtuvia hiilidioksidipäästöjä, verotusta usein vastustetaan, koska sitä pidetään regressiivisenä. Huoli regressiivisyydestä perustuu siihen, että polttoainekulujen oletetaan muodostavan suuremman osan köyhempien kotitalouksien kokonaiskulutuksesta. Tutkimusten mukaan polttoaineverotus on tällaisen polttoaineiden kulutusosuuksien vertailun perusteella kuitenkin lähes suhteellista kehittyneissä maissa. Tutkimuksissa toisaalta oletetaan, ettei veromuutosten seurauksena tapahtuvissa hinnanmuutoksissa esiinny alueellista vaihtelua. Verotuksen kohtaantoteorian ja aihetta käsittelevien empiiristen tutkimusten perusteella erot kysynnän ja tarjonnan hintajoustoissa sekä markkinoiden kilpailullisuudessa voivat ilmetä eroina veron läpimenossa hintoihin (pass-through). Epäsymmetriset hintamuutokset ovat siis mahdollisia, ja niillä voi olla merkittäviä tulonjaollisia vaikutuksia. Tässä tutkielmassa tarkastellaan Suomessa 1.1.2012 tehdyn dieselveron korotuksen läpimenon alueellista vaihtelua. Korotuksen suuruus oli huomattavat 10.55 senttiä litralta ja vastasi dieselveron 29 prosentin nousua. Tutkielmassa käytetty huoltoasemakohtainen hinta-aineisto mahdollistaa hintavaikutusten analysoinnin postinumeroaluetasolla. Käyttäen erilaisia difference-in-differences-mallispesifikaatioita läpimeno oli tulosten perusteella noin 15 prosenttiyksikköä alhaisempaa rikkaimmilla, asuntojen hintojen perusteella varakkaimmilla, tiheimmin asutuilla sekä kaupunkimaisimmilla alueilla verrattuna toisiin alueellisiin ääripäihin. Kasvaneet alueelliset hintaerot toisaalta tasoittuivat veromuutosta seuranneiden kahden tai kolmen vuoden aikana. Ottaen huomioon veromuutoksen suuruuden näillä alueellisilla hintaeroilla kuitenkin todennäköisesti oli todellisia tulonjaollisia vaikutuksia, ja ne muuttivat polttoaineverotusta regressiivisempään suuntaan.fi
dc.description.abstractDespite being potentially highly effective in curbing carbon dioxide emissions arising from motoring, taxes on transportation fuels often face public discontent for their perceived regressivity. While this concern originates from the presumption that fuel expenditure constitutes a larger share of total consumption among poorer households, most studies suggest that fuel taxes are nearly proportional in this sense in developed countries. However, the studies assume that the fuel price increases caused by tax raises exhibit no regional variation. According to the theory of tax incidence and the limited number of empirical studies delving into the matter, differences in the price elasticities of income and supply and the degree of competition might translate into heterogeneity in regional pass-through rates. Asymmetric price changes are thus plausible and may play a significant role in determining the distributional consequences of fuel taxation. This thesis studies the degree of heterogeneity in pass-through of the Finnish diesel tax raise implemented on January 1, 2012. The substantial raise of 10.55 euro cents per liter corresponded to a 29 percent increase in the excise tax on diesel. Using station-level fuel price data enables analyzing the asymmetricity in price responses at the postal code level. The results suggest that pass-through rates fell with regional income, wealth, proxied by house prices, population density and the degree of urbanization. Based on various difference-in-differences specifications, pass-through rates were approximately 15 percentage points lower in the richest, wealthiest, the most densely populated and the most urban areas compared to the other extremes. However, the regional price disparities were mitigated during the following two to three years. Nevertheless, considering the size of the tax raise, these regional differences likely had actual distributional implications and tilted fuel taxation to a more regressive direction.en
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherdieselvero
dc.subject.otherdifference-in-differences
dc.subject.otherpolttoaineverotus
dc.subject.otherveron hintavaikutus
dc.subject.otherverotuksen kohtaanto
dc.subject.otherdiesel tax
dc.subject.otherfuel taxation
dc.subject.otherpass-through
dc.subject.othertax incidence
dc.titleFuel tax incidence and the role of heterogeneous pass-through : evidence from Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808063733
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKansantaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2041
dc.subject.ysoautoilu
dc.subject.ysopolttoainevero
dc.subject.ysoverotus
dc.subject.ysopolttoaineet
dc.subject.ysomotoring
dc.subject.ysofuel tax
dc.subject.ysotaxation
dc.subject.ysofuels
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot