Rohkea oman tiensä kulkija : elämäkertatutkimus Sisko Koskiniemen ammatillisesta elämänkulusta sosiaalityöntekijänä
Authors
Date
2018Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tapaustutkimuksessa on tutkittavana henkilönä sosiaalityöntekijä Sisko Koskiniemi, jonka
työ sosiaalityön parissa alkoi 1970-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla
sosiaalityöntekijän kokemuksia hänen ammatillisesta elämänkulustaan ja ymmärtää
sosiaalityöntekijän identiteetin muodostumisprosessia. Kyseessä on elämäkerrallisella
tutkimusotteella tehty tutkimus, joka toteutetaan eksistentiaalisen fenomenologian lähtökohdista.
Tutkimusaineisto koostuu kahdella eri haastattelukerralla hankitusta aineistosta. Aineistot on
analysoitu soveltamalla Amedeo Giorgin (1996) metodia. Ensimmäisen haastatteluaineiston
analyysin tuloksena on yksilökohtainen merkitysverkosto eli kuvailu siitä, millaista on ollut olla
sosiaalityöntekijä. Toisen analyysiprosessin tutkimustulos on synteesi yksilökohtaisesta
merkitysverkostosta, situaation rakennetekijöiden analyysistä ja toiseen haastattelukertaan
liittyvistä oletuksista ja tulkinnoista tutkittavan identiteettiin liittyen. Tutkimustuloksessa on kyse
tulkinnasta, tutkittavan kokemushistorian rekonstruktiosta, jossa tehdään näkyväki se, miten
sosiaalityöntekijän ammatillinen identiteetti on muodostunut. Ammatillisen elämänkulun ja
identiteetin muotoutumisen jäsentävänä kehikkona toimii vuosikymmenittäin etenevä tulkittu
kertomus. Teoreettisesti perusteltu tulkinta tapahtuu pääosin tunnustusteoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, miten Siskon ammatillinen identiteetti lähtee muodostumaan
pysyvyyden eetoksella, josta se muuttuu omaksi elämänpolitiikaksi. Siskon ammatillista
elämänkulkua ja ammatillisen identiteetin muodostumista leimaavat rohkeus toimia toisin ja
vahvan arvostajan potentiaali. Näiden teemojen kautta rakentuu Siskon ammatillinen elämänkulku
ja niiden kautta hän myös itse määrittelee oman identiteettinsä. Tällainen ammatillinen identiteetti
on muodostunut Siskolle hänen ammatillisessa elämänkulussa vuorovaikutuksessa toisten kanssa,
mukaan lukien yhteiskunta ja instituutiot. Erityisesti lakimuutokset ovat olleet merkittävässä
asemassa Siskon ammatillisen identiteetin muotoutumisen kannalta: arvot ja asenteet muuttuivat,
kieli muuttui ja käsitys normaalista laajeni. Muutosta Siskon kohdalla kuvaa muutos
sosiaalivirkailijasta sosiaalityöntekijäksi.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että sosiaalityön kannalta merkittävää on se, että normaaliuden
käsite yhteiskunnassa laajenee, mikä edistää eri ihmisryhmien emansipoitumista. Sosiaalityö on
muuttunut normittavasta, rankaisevasta asiakaslähtöiseksi toiminnaksi, jossa kontrollikin on
asiakaan edun mukaista. Samaan aikaan tapahtuu paikallistasolla sosiaalityöntekijöiden
autonomian kutistumista. Pystyäkseen toimimaan emansipatorisesti, sosiaalityöntekijän on joskus
uhmattava vallitsevia normeja. Tutkimuksen kokoavana johtopäätöksenä on tunnustuksen
paralleelitasoinen merkitys sosiaalityössä ja sosiaalityöntekijän ammatillisen identiteetin
muotoutumisessa. Tunnustus, rohkeus, ja autonomia määrittelevät koko kerrottua tarinaa.
ROHKEA OMAN TIENSÄ KULKIJA
Elämäkertatutkimus Sisko Koskiniemen ammatillisesta elämänkulusta ja identiteetistä sosiaalityöntekijänä
Leena Kultalahti
Pro gradu -tutkielma
Sosiaalityö
Jyväskylän yliopisto
Kokkolan yliopisto-
keskus Chydenius
Toukokuu 2018
TIIVISTELMÄ
ROHKEA OMAN TIENSÄ KULKIJA
Elämäkertatutkimus Sisko Koskiniemen ammatillisesta elämänkulusta sosiaalityöntekijänä
Leena Kultalahti
Sosiaalityön pro gradu-tutkielma
Jyväskylän yliopisto
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ohjaaja: Yliopistonlehtori, Kati Turtiainen
Kevät 2018
Sivumäärä: 136
_________________________________________________________________________
Tässä tapaustutkimuksessa on tutkittavana henkilönä sosiaalityöntekijä Sisko Koskiniemi, jonka työ sosiaalityön parissa alkoi 1970-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla sosiaalityöntekijän kokemuksia hänen ammatillisesta elämänkulustaan ja ymmärtää sosiaalityöntekijän identiteetin muodostumisprosessia. Kyseessä on elämäkerrallisella tutkimusotteella tehty tutkimus, joka toteutetaan eksistentiaalisen fenomenologian lähtökohdista. Tutkimusaineisto koostuu kahdella eri haastattelukerralla hankitusta aineistosta. Aineistot on analysoitu soveltamalla Amedeo Giorgin (1996) metodia. Ensimmäisen haastatteluaineiston analyysin tuloksena on yksilökohtainen merkitysverkosto eli kuvailu siitä, millaista on ollut olla sosiaalityöntekijä. Toisen analyysiprosessin tutkimustulos on synteesi yksilökohtaisesta merkitysverkostosta, situaation rakennetekijöiden analyysistä ja toiseen haastattelukertaan liittyvistä oletuksista ja tulkinnoista tutkittavan identiteettiin liittyen. Tutkimustuloksessa on kyse tulkinnasta, tutkittavan kokemushistorian rekonstruktiosta, jossa tehdään näkyväki se, miten sosiaalityöntekijän ammatillinen identiteetti on muodostunut. Ammatillisen elämänkulun ja identiteetin muotoutumisen jäsentävänä kehikkona toimii vuosikymmenittäin etenevä tulkittu kertomus. Teoreettisesti perusteltu tulkinta tapahtuu pääosin tunnustusteoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimustuloksista käy ilmi, miten Siskon ammatillinen identiteetti lähtee muodostumaan pysyvyyden eetoksella, josta se muuttuu omaksi elämänpolitiikaksi. Siskon ammatillista elämänkulkua ja ammatillisen identiteetin muodostumista leimaavat rohkeus toimia toisin ja vahvan arvostajan potentiaali. Näiden teemojen kautta rakentuu Siskon ammatillinen elämänkulku ja niiden kautta hän myös itse määrittelee oman identiteettinsä. Tällainen ammatillinen identiteetti on muodostunut Siskolle hänen ammatillisessa elämänkulussa vuorovaikutuksessa toisten kanssa, mukaan lukien yhteiskunta ja instituutiot. Erityisesti lakimuutokset ovat olleet merkittävässä asemassa Siskon ammatillisen identiteetin muotoutumisen kannalta: arvot ja asenteet muuttuivat, kieli muuttui ja käsitys normaalista laajeni. Muutosta Siskon kohdalla kuvaa muutos sosiaalivirkailijasta sosiaalityöntekijäksi.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että sosiaalityön kannalta merkittävää on se, että normaaliuden käsite yhteiskunnassa laajenee, mikä edistää eri ihmisryhmien emansipoitumista. Sosiaalityö on muuttunut normittavasta, rankaisevasta asiakaslähtöiseksi toiminnaksi, jossa kontrollikin on asiakaan edun mukaista. Samaan aikaan tapahtuu paikallistasolla sosiaalityöntekijöiden autonomian kutistumista. Pystyäkseen toimimaan emansipatorisesti, sosiaalityöntekijän on joskus uhmattava vallitsevia normeja. Tutkimuksen kokoavana johtopäätöksenä on tunnustuksen paralleelitasoinen merkitys sosiaalityössä ja sosiaalityöntekijän ammatillisen identiteetin muotoutumisessa. Tunnustus, rohkeus, ja autonomia määrittelevät koko kerrottua tarinaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
Kuronen, Ilpo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ... -
Mä en pelkää enää mitään : sairaanhoitajien kokemuksia työn muutoksista ja ammatillisesta identiteetistä
Tervonen, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kokeneiden sairaanhoitajien kokemuksia ammatillisesta identiteetistään sekä työuran aikana tapahtuneista muutoksista. Erityisesti mielenkiinnon kohteena oli muutosten yhteys ...