Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOnkila, Tiina
dc.contributor.authorMarkkanen, Noora
dc.date.accessioned2018-06-07T07:07:11Z
dc.date.available2018-06-07T07:07:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58416
dc.description.abstractElinkaariarviointia, josta käytetään myös lyhennettä LCA, voidaan käyttää monin eri tavoin liiketoiminnassa arvonluomisessa. Eräs tavoista on hyödyntää elinkaariarvioinnista saatua tietoa tuotteiden ympäristövaikutusten arviointiin konsultointityökalun muodossa. Tämä Pro gradu –tutkielma tarkastelee, mitä arvonluontimetodeja elinkaariarviointiin liittyy, tuottaako StickyX:n konsultointityökalu nimeltä SustainX yritykselle arvoa, missä arvo luodaan, mitkä ovat konsultointityökalun edut ja heikkoudet ja onko tutkimuksessa havaittavissa kokemuksiin liittyviä maantieteellisiä eroja. Pro gradua varten suoritettiin strukturoitu monivalintakysely, jonka pohjalta tehtiin kuvaileva analyysi vallitsevasta elinkaariarvioinnin käytöstä ja SustainX –työkalun lisäarvon tuot-topotentiaalista. Tutkimus osoitti, että SustainX tuottaa lisäarvoa StickyX-yritykselle ja arvonluomisen potentiaali riippuu liiketoiminnan loppukäyttöalueesta, yritystyypistä ja maantieteellisestä sijainnista. Konsultointityökalun pääedut liittyvät brändimieliku-vaan, tuotteiden ympäristöystävällisyyteen ja markkinointiin kun taas pääheikkoudet liittyvät kohderyhmän kiinnostuksen puutteeseen, työkalun toimintamalliin ja liiketoimintaalueiden epätasaiseen tukemiseen. Tämä tutkielma tukee elinkaariarvioinnin hyödyntämisen tutkimusta ja tuottaa tietoa käytön maantieteellisistä eroista. Koska analyysi keskittyy lähinnä konsultointityökalun luomaan lisäarvoon, jää tutkimuskenttään edelleen tarve uudelle tutkimukselle liittyen muihin elinkaariarvioinnin arvonluonti-menetelmiin sekä niiden mahdollisiin maantieteellisiin eroihin.fi
dc.description.abstractLife cycle assessment, also known as LCA, can be used in multiple ways to create value. One of the value creation methods is using LCA based information as a consultancy tool to analyse the environmental performance of products. This Master’s thesis investigates what are the value creation methods of LCA, whether and where the consultancy tool by StickyX called SustainX tool creates value to StickyX’s business, what are the benefits and weaknesses and whether there are geographical differences in the experiences. A qualitative, descriptive study based on structured multiple-choice questionnaire was conducted to reveal existing usage of LCA and the added value potential of the SustainX tool. The results revealed that the SustainX tool creates added value to StickyX’s business. Further analysis clarified that the added value creation potential differs depending on business end-use area, company type and region. The main benefits of the SustainX tool are support for brand image, information about environmental performance and promotion for sustainable products whereas the main weaknesses are lack of interest from printers, tool format being internal instead of external and uneven support for different business areas. This Master’s thesis contributes to the research of LCA usage and provides knowledge about geographical differences on utilising LCA. However, this study is only focused on value creation through using LCA as a consultancy tool and thus there is a need for future research on geographical differences on other value creation methods.en
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherlife cycle assessment
dc.subject.otherLCA
dc.subject.otheradded value
dc.subject.othervalue creation
dc.subject.othersustainability
dc.subject.otherself-adhesive
dc.subject.otherlabel
dc.subject.otherconsultancy tool
dc.subject.otherEuropean market
dc.subject.otherEurooppa
dc.titleLCA and added value creation : case: StickyX and the usage of SustainX tool
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806073078
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysomarkkinat (taloustiede)
dc.subject.ysokonsultointi
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysolisäarvo
dc.subject.ysoelinkaariarviointi
dc.subject.ysomarkets (systems)
dc.subject.ysoconsulting
dc.subject.ysosustainable development
dc.subject.ysovalue creation
dc.subject.ysosurplus value
dc.subject.ysolife cycle analysis
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot