"Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
Date
2018Tutkimuksemme tarkastelee pitkäkestoisia leikkejä päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia pitkäkestoisia leikkejä lapset leikkivät päiväkodissa, miten niitä voidaan tukea sekä millaisia esteitä niihin liittyy.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 4-5 -vuotiaita lapsia kahdessa Jyväskylän päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 8 lasta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että päiväkodin pitkäkestoisista leikeistä vallitsevimpana olivat erilaiset roolileikit. Pitkäkestoista leikkiä mahdollistavia tekijöitä olivat leikin mahdollistava ja sitä tukeva aikuinen, päiväkodin puitteet sekä lasten mahdollisuus vaikuttaa leikkiä koskeviin päätöksiin. Sen sijaan pitkäkestoista leikkiä rajoittavia tekijöitä olivat aikuisen määräysvalta, päiväkodin puutteelliset puitteet, toiset lapset sekä päiväkodin aikataulutus. Merkittävin rajoittava tekijä oli kuitenkin aikuisen määräysvalta, sillä kasvattajan suhtautuminen leikkiin heijastaa sitä, mikä leikin asema päiväkodissa on.
Tiivistäen voimme todeta, että päiväkodin pitkäkestoisia leikkejä mahdollistavat ja rajoittavat monet eri tekijät. Tulee kuitenkin muistaa, että lapset ovat erilaisia leikkijöitä, sillä toisten lasten pitäessä pidempikestoisista leikeistä, toiset lapset leikkivät ennemmin lyhyempiä leikkejä. Aikuisen tulisi kuitenkin tukea ja antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus myös pidempikestoiseen leikkiin, sillä se kehittää lapsen pitkäjänteisyyttä ja kykyä rikastaa leikkiä lasta motivoivaksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5431]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ... -
”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
Järvinen, Kirsi (2022)Tässä laadullisessa, etnografisella lähestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää sitä, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmiöitä lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Päiväkodin leikkikulttuurin luomat olosuhteet esikouluikäisten lasten vapaalle leikille
Anttonen, Anne-Mari; Ukkonen, Jenni (2009)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin päiväkodin leikkikulttuurin luomia olosuhteita esikouluikäisten lasten vapaalle leikille. Tutkimuksessa leikkikulttuurin nähtiin koostuvan sekä fyysisestä että sosiokulttuurisesta ... -
Mistä on lasten leikit tehty? : kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä
Rautiainen, Sini-Tuulia (2011)Rautiainen, Sini-Tuulia. Mistä on lasten leikit tehty? Kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2011. Pro gradu -tutkielma, 78 sivua. Tutkimuksessa kartoitettiin ...