Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvensalo, Mirja
dc.contributor.authorSaukkoriipi, Samu
dc.date.accessioned2018-05-21T08:58:41Z
dc.date.available2018-05-21T08:58:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58040
dc.description.abstractSaukkoriipi, S. 2017. You stop that at once: The different ways in which four physical education teachers deal with misbehavior. Faculty of Sport Sciences. University of Jyväskylä. Master`s thesis in Sports Pedagogy, 97 pp. 2 appendices. The purpose of this thesis was to describe individual ways of physical education teachers´ deal with disruptive behavior during classes. In addition to this the aim was to find out what kind of inappropriate behavior teachers face in their lessons. The research represented qualitative approach and followed the hermeneutic phenomenological research strategy. Four secondary school physical education teachers participated in research. The selection of the research group was based on a discretionary sample. The research data was collected separately with semi-structured interviews. Interviews were transcribed in written form and after that those were analyzed using qualitative content analysis. While analyzing forms of misbehavior, the data was treated as a single entity. When analyzing teachers' attitudes, each teachers´ interview data was analyzed apart from others. The result of the study consists of concepts formed through content analysis and their relation to theoretical knowledge. The challenging behavior faced by teachers interviewed varied. Based on the study, the misbehavior in physical education classes either 1) violates the rights or well-being of others or 2) makes it difficult to achieve learning objectives. Teachers' attitudes towards disruptive behavior were individual. As a result of the research, also four different kinds of descriptions of misbehavior attitudes were emerged. The first teacher emphasized the importance of the atmosphere, the second teacher aimed to stay in charge, whereas the third teachers´ priority was to keep the students busy and the fourth teacher emphasized the importance of upbringing. The research achieved its objectives. The result of this thesis was to give insight the features of the misbehavior as well as on those four different ways in which physical education teachers solve problem situations and maintain order. When observing effects of teachers varying backgrounds the size of the school was most effective factor to misbehavior. The teacher's work experience and gender did not emerge so clearly as factors affecting discipline problems. Based on the research, there were differences in the teachers´ classroom management strategies, but also similarities. The differences emerged for example in opinions wheatear the problem situation was seen as a learning opportunity or was the only purpose of teachers´ actions just to stop students´ misbehavior. The teachers also had differing views on whether a solution to the disruptive behavior could be passed on to other parties such as a rector or class administrator. Mutual to all teachers´ opinions were that interaction with the student was considered important. Each teacher also considered punitive methods as the last choice to end misbehavior.en
dc.description.abstractSaukkoriipi, S. 2018. Sinähän et kyllä minun silmille tuolla tavalla hypi: Neljän liikunnanopettajan erilaiset tavat suhtautua häiriökäyttäytymiseen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 97 s., 2 liitettä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata liikunnanopettajien yksilöllisiä tapoja suhtautua oppitunneilla ilmenevään häiriökäyttäytymiseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää minkälaista häiriökäyttäytymistä liikunnanopettajat tunneillaan kohtaavat. Tehty tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja noudatti fenomenologis-hermeneuttista tutkimusstrategiaa. Tutkimukseen osallistui neljä yläkoulun liikunnanopettajaa. Tutkimusjoukon valinta perustui harkinnanvaraiseen näytteeseen. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun avulla. Kirjalliseen muotoon litteroidut haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Häiriökäyttäytymisen muotoja käsiteltäessä aineisto käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena. Opettajien suhtautumistapoja analysoitaessa jokaisen opettajan haastattelu analysoitiin muista erillään. Tutkimuksen tulokset koostuvat sisällönanalyysin kautta muodostetuista käsitteistä ja niiden suhteesta teoriatietoon. Haastateltujen opettajien kohtaama häiriökäyttäytyminen oli moninaista. Tutkimuksen perusteella liikunnanopettajien kohtaama häiriökäyttäytyminen joko 1) loukkaa toisten oikeuksia tai hyvinvointia tai 2) vaikeuttaa oppimistavoitteiden saavuttamista. Opettajien suhtautumistavat häiriökäyttäytymiseen olivat yksilöllisiä. Tutkimuksen tuloksena syntyi neljä erilaista kuvausta häiriökäyttäytymiseen suhtautumisesta. Ensimmäinen opettaja korosti ilmapiirin merkitystä, toinen opettaja pyrki pitämään kontrollin tiukasti itsellään, kun taas kolmas opettaja pyrki pitämään oppilaat kiireisinä ja neljäs opettaja korosti kasvattamisen tärkeyttä. Tutkimus saavutti sille asetetut tavoitteet. Työn anti oli häiriökäytösilmiön ominaisuuksien näkyväksi tekeminen sekä neljä erilaista kuvausta siitä, miten liikunnanopettajat arjessaan häiriökäytöstilanteita ratkaisevat. Opettajien erilaisista taustatekijöistä häiriökäyttäytymisen määrään vaikutti eniten koulun koko. Opettajan työkokemus ja sukupuoli eivät nousseet yhtä selvästi esiin työrauhaan vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksen perusteella opettajien suhtautumistavoissa oli eroja, mutta myös yhtäläisyyksiä. Opettajien suhtautumistapojen välille syntyi eroja esimerkiksi siinä, hyödynnettiinkö työrauhaongelmaa oppimistilanteena vai pyrittiinkö häiriökäytös vain lopettamaan. Opettajilla oli myös näkemyseroja siitä, voiko häiriötilanteen ratkaisun siirtää muille tahoille, kuten rehtorille tai luokanvalvojalle. Opettajien näkemyksille yhteistä puolestaan oli, että vuorovaikutus oppilaan kanssa koettiin tärkeäksi. Kaikki opettajat pitivät myös rangaistustoimenpiteitä vasta viimeisenä keinona puuttua häiriökäyttäytymiseen.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherHäiriökäyttäytyminen
dc.subject.otherTyörauha
dc.subject.otherLuokanhallintataidot
dc.titleSinähän et kyllä minun silmille tuolla tavalla hypi: Neljän liikunnanopettajan erilaiset tavat suhtautua häiriökäyttäytymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805212696
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysotyörauha (työyhteisöt)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record