Ruoka- ja liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa
Lasten terveyskasvatukseen on paljon suosituksia. Päiväkodit noudattavat näitä suosituksia, mutta lastentarhanopettajien keinoista toteuttaa terveyskasvatusta ei ole tutkittu paljoa. Tämä tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien keinoja toteuttaa ruoka- ja liikuntakasvatusta eri menetelmien pohjalta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella lastentarhanopettajille (N= 18) keväällä 2018. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustuloksista selvisi, että ruokakasvatusta toteutettiin enemmän arjessa, kun taas liikuntakasvatusta enemmän tuokiokohtaisena toimintana. Tutkimuksessa todettiin, että kannustaminen, keskustelu, pohdinta sekä lasten osallisuus nähtiin tärkeänä keinona toteuttaa molempia terveyskasvatuksen alueita. Molemmat terveyskasvatuksen alueet olivat osin integroituneet muuhun oppimiseen: ruokakasvatuksessa toteutettiin myös tapakasvatusta sekä liikuntakasvatuksessa opeteltiin esimerkiksi matematiikan sisältöjä.
Tutkimustulosten pohjalta voikin miettiä, mitä nämä eri terveyskasvatuksen osa-alueet voivat oppia toisiltaan; voisiko ruokakasvatusta toteuttaa myös jokapäiväisessä ulkoilussa tai liikuntakasvatusta toteuttaa myös arjen tilanteissa? Tutkimus on hyödyllinen niin varhaiskasvattajille kuin lasten terveydestä kiinnostuneille, sillä lapset viettävät suuren osan päivästään päiväkodissa ja sen terveyskasvatusta tulisi tutkia ja kehittää jatkuvasti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Myönteisen kehonkuvan muodostumista yritetään edistää monin tavoin
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Täydennyskoulutus uudistuu
Salin, Kasper (Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat, 2020)Kulunut syksy uudisti monia Liiton perustoimintoja. Koulutustarjontaa muokattiin etäyhteyksiin ja ajankohtia muutettiin. Koronan myötä vanhojen tanssien tanssirepertuaari tulee kokemaan muutoksia. -
Liikunnanopettajia kouluttamassa Tansaniassa ja Zimbabwessa
Vehmas, Hanna; Siljamäki, Mariana; Sääkslahti, Arja; Koivu, Ari (Liikuntatieteellinen seura, 2024)Liikunta ja terveyskasvatus taipuvat myös kehitysyhteistyön keinoiksi. Suomalaisryhmä jakoi oppia ja muokkasi asenteita Tansaniassa ja Zimbabwessa syys-lokakuussa 2023. -
Työelämän odotukset lähihoitajakoulutuksen liikunnan ja terveystiedon tavoitteisiin
Aikkola, Riitta (1999) -
Peruskoulun terveyskasvatuksen saavutuksia
Papinaho, Ritva (1993)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.