Ruoka- ja liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa
Lasten terveyskasvatukseen on paljon suosituksia. Päiväkodit noudattavat näitä suosituksia, mutta lastentarhanopettajien keinoista toteuttaa terveyskasvatusta ei ole tutkittu paljoa. Tämä tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien keinoja toteuttaa ruoka- ja liikuntakasvatusta eri menetelmien pohjalta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella lastentarhanopettajille (N= 18) keväällä 2018. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustuloksista selvisi, että ruokakasvatusta toteutettiin enemmän arjessa, kun taas liikuntakasvatusta enemmän tuokiokohtaisena toimintana. Tutkimuksessa todettiin, että kannustaminen, keskustelu, pohdinta sekä lasten osallisuus nähtiin tärkeänä keinona toteuttaa molempia terveyskasvatuksen alueita. Molemmat terveyskasvatuksen alueet olivat osin integroituneet muuhun oppimiseen: ruokakasvatuksessa toteutettiin myös tapakasvatusta sekä liikuntakasvatuksessa opeteltiin esimerkiksi matematiikan sisältöjä.
Tutkimustulosten pohjalta voikin miettiä, mitä nämä eri terveyskasvatuksen osa-alueet voivat oppia toisiltaan; voisiko ruokakasvatusta toteuttaa myös jokapäiväisessä ulkoilussa tai liikuntakasvatusta toteuttaa myös arjen tilanteissa? Tutkimus on hyödyllinen niin varhaiskasvattajille kuin lasten terveydestä kiinnostuneille, sillä lapset viettävät suuren osan päivästään päiväkodissa ja sen terveyskasvatusta tulisi tutkia ja kehittää jatkuvasti.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4189]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työelämän odotukset lähihoitajakoulutuksen liikunnan ja terveystiedon tavoitteisiin
Aikkola, Riitta (1999) -
Peruskoulun terveyskasvatuksen saavutuksia
Papinaho, Ritva (1993) -
Täydennyskoulutus uudistuu
Salin, Kasper (Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat, 2020)Kulunut syksy uudisti monia Liiton perustoimintoja. Koulutustarjontaa muokattiin etäyhteyksiin ja ajankohtia muutettiin. Koronan myötä vanhojen tanssien tanssirepertuaari tulee kokemaan muutoksia. -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
Esiopetuksen ruokailu lasten ruokapuheen ja lastentarhanopettajien näkemysten valossa
Kinnunen, Oili (2011)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella esiopetusikäisten lasten ruokapuhetta. Kiin-nostukseni kohteena olivat myös ryhmien lastentarhanopettajien näkemykset ruokailus-ta. Tämä tutkimus oli laadullinen ja aineistonker ...