Onko koululaitos lapsen näköinen ja onko siellä tilaa vapaalle leikille ja luovuudelle?
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Länsitie, Kirsi. 2018. Onko koululaitos lapsen näköinen ja onko siellä tilaa vapaalle leikille ja luovuudelle? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopisto-keskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 55 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lapsen synnynnäistä tarvetta va-paaseen, luonnolliseen leikkiin ja luovuuteen. Olen kiinnostunut löytämään perusteluita vapaalle leikille koulussa. Miksi raja-aita varhaiskasvatuksen ja koulun välillä on niin suuri vapaan leikin näkökulmasta. Mihin häviää koko-naisvaltainen leikkikulttuuri, johon lapsi on tottunut? Muuttuuko lapsi tai lap-sen tarve leikkiin hänen täyttäessä 7 vuotta? Tässä tutkimuksessa pohditaan vapaata leikkiä ja luovuutta. Luovuus on tutkimuksessani kokonaisvaltaista luovuutta, joka ei rajoitu pelkkiin taideaineisiin. Lapsille tulisi tarjota leluja ja leikkivälineitä, myös koulun oppitunneilla, jotka mahdollistavat lapsuudelle ja lapsille ominaisen tavan olla maailmassa ja hahmottaa maailmaa leikin kautta. Kannustaessamme lasta luovuuteen ja käyttämään mielikuvitustaan, tuemme lapsia samalla ongelmanratkaisuun, uudenlaiseen ajatteluun, tutkimaan ja ymmärtämään omaa maailmaansa.
Tutkimusorientaationi on teoreettinen tutkimus ja lähtökohtana myös hermeneuttinen eli ymmärtävä metodi. Peilaan ajatuksiani jo olemassa olevaan tutkimustietoon eli kirjallisuuteen. Pohdin tutkimukseni ja keräämäni aineiston yhteyttä toisiinsa. Tarvitseeko lapsi vapaata leikkiä myös koulussa? Tutkimus vahvisti ajatustani siitä, että vapaa leikki kehittää lapsen luovuutta ja sosiaalisia taitoja luonnollisesti. Lapsi myös pääsee leikin kautta rentouttavaan flow- ti-laan. Leikissä kehittyvät sosiaaliset taidot ja ryhmätyötaidot, jotka lapsilla luonnostaan on. Vapaassa leikissä lapsen myös lapsen kielimielikuvitus pääsee valloilleen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
Haapanen, Sanna (2018)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ... -
Kirjoittamisen ilo
Kärkkäinen, Marita (2007) -
”Vain ne, jotka rakastavat, näkevät polun siellä missä muut näkevät muurin” : ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman tukeminen
Toikka, Jutta (2021)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, mitä riskitekijöitä liittyy ADHD-lapsen vanhemmuuteen ja minkälaista tukea ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat toivovat ja saavat itselleen. Aineistona on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.