Characteristics of public sector IT-projects
Organisaatiot jaetaan usein julkisiksi ja yksityisiksi. Talous jaetaan myös julkiseksi ja yksityiseksi sektoriksi. Ei ole yksimielisyyttä siitä, onko sektorien välillä merkittäviä eroja niissä toimimisen kannalta. Jos tällaisia eroja on olemassa, ne voivat vaikuttaa haitallisesti esimerkiksi menetelmien siirrossa sektorien välillä. Jotkin menetelmät, kuten ketterät menetelmät, ovat osoittaneet toimivuutensa yksityisellä puolella, mutta niitä ei ole tutkittu julkisessa kontekstissa. Tästä huolimatta niiden käyttö on aloitettu julkisella puolella niiden onnistuvuuden tuoman houkuttelevuuden ansiosta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää julkisen sektorin informaatioteknologisten projektien piirteitä, jotta niiden huomiointi onnistuu menetelmien räätälöinnissä. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. 15 piirrettä löydetään, joista 11 vähintään kahdesti mainittua analysoidaan tarkemmin. Piirteiden väliset yhteydet selvitetään, ja niistä luodaan kokonaiskuva. Piirteiden joukot, joissa kaikki piirteet liittyvät toisiinsa, selvitetään. Näiden joukkojen kautta yksittäisten piirteiden merkitys monimutkaisessa verkostossa selkenee, ja julkisella sektorilla vaikuttavia korkeamman tason monitekijäisiä ilmiöitä saadaan selville. Tutkimuksen tuloksia, rajoitteita ja jatkotutkimusaiheita analysoidaan.
...
Organizations are often divided as being either public or private. Economy is also divided into public and private sectors. Whether significant differences in operations exist between the sectors is not certain: there are views both for and against these differences in literature. If such differences do exist, then they could, for instance, hamper method adoption between the sectors. Some methodologies, like Agile ones, have proven their functionality in a private context, but remain unresearched in a public context. Still, their utilization in a public context has begun due to their alluring success in the private sector. This study aims to define the characteristics of public sector information technology projects, so that these characteristics could be taken in account in method tailoring. The study is conducted as a literature review. 15 characteristics are found in the literature, of which 11 characteristics mentioned more than once are more closely analyzed. Connections between the individual characteristics are formed, and a whole-picture presentation is created. Finally, groups of mutually connecting characteristics are identified. Through these groups, or supersetcharacteristics, the individual characteristics role in the complex web of connections is further understood, and a higher-level understanding of multivariate influential phenomenon in a public context are formed. The results, limitations of the study and future research ideas are then discussed.
...




Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Economics of wage differentials and public sector labour markets
Maczulskij, Terhi (University of Jyväskylä, 2013) -
Public-private sector pay gaps over the business cycle :
Maczulskij, Terhi (University of Jyväskylä, 2010) -
The long and winding road of enterprise architecture implementation in the Finnish public sector
Penttinen, Katja (Jyväskylän yliopisto, 2018)This thesis examines the implementation of enterprise architecture (EA) in the Finnish public sector. EA is a systematic approach for analysing, visualising, developing and governing the functions and structures of ... -
Adapting Net Promoter thinking in public sector organizations
Hakola, Juho (2016)Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin Net Promoter score (NPS) -suosittelumittarin sopivuutta julkissektorin käyttöön. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, sopiiko yksityisellä sektorilla paljon käytetty mittari ... -
Legitimacy and relevance of a performance measurement system in a Finnish public-sector case
Mättö, Toni; Anttonen, Jenna; Järvenpää, Marko; Rautiainen, Antti (Emerald, 2020)Purpose This study investigates the difficulties involved in translating stakeholder expectations into action and maintaining legitimacy through the use of a performance measurement system (PMS) created in a Finnish ...