Asiakaskokemuksen muodostuminen offline- ja online-ympäristössä
Tekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
TietojärjestelmätiedePääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia asiakaskokemusta ja sen muodostumista sekä offline- että online-kontekstissa. Tutkielman kannalta oleellista on määritellä keskeiset käsitteet ja selvittää miten ja mistä tekijöistä asiakaskokemus muodostuu edellä mainituissa konteksteissa. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka offline-asiakaskokemus eroaa online-asiakaskokemuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta.
Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan todeta, että asiakaskokemus on henkilökohtainen ja subjektiivinen reaktio, joka syntyy mistä tahansa vuorovaikutustilanteista yrityksen kanssa. Online-asiakaskokemuksen määritellään olevan asiakkaan psykologinen tila, joka ilmenee subjektiivisena reaktiona verkkokaupan tarjoamille ärsykkeille. Molemmille on yhteistä se, että ne ovat luonteeltaan holistisia ja niihin vaikuttavat vahvasti asiakkaan aiemmat kokemukset. Online-asiakaskokemuksen nähdään eroavan neljällä keskeisellä tavalla offline-asiakaskokemuksesta: henkilökohtaisen kontaktin määrällä, tarjolla olevan informaation määrällä, interaktioiden ajanjaksolla sekä brändin näkyvyydellä.
...
Customer experience creation in offline- and online contexts.
The purpose of this paper is to research customer experience and how its created in both offline- and online-contexts. It is crucial to define the keywords and to find out how customer experience is created in both contexts as well as what are the key actors of customer experience creation in both offline- and online-contexts. The objective of this paper is also to define how offline customer experience differs from online customer experience. The approach used in this research is a literature review.
By conducting the literature review it can be stated that customer experience is a personal and subjective reaction that is created by any interaction between a customer and a company. Online customer experience is a customer’s psychological state which appears as a subjective reaction to the stimulus provided by e-commerce. Both customer experience and online customer experience are holistic by nature. Customer’s previous experiences also have a strong effect on both. Online customer experience differentiates from customer experience in four crucial ways: the lack of personal contact, the amount of information available, the timespan of interactions and the visibility of the brand.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring Online Customer Experience Formation: How do Customers Explain Negative Emotions during Online Shopping Encounters?
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (University of Maribor, 2019)We investigated online customer experience formation by using customers’ own explanations of their negative emotions during their online shopping encounters. Survey data from 1,786 Finnish online shoppers were used to ... -
How Are Negative Customer Experiences Formed? A Qualitative Study of Customers’ Online Shopping Journeys
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri (Springer, 2019)This study investigates how negative customer experiences are formed during customers’ online shopping journeys. A qualitative, in-depth dataset collected from 34 participants was employed to identify negatively perceived ... -
Exploring positive online customer experience formation : a study of food waste shoppers
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri (Association for Information Systems, 2022)This qualitative study investigates the formation of positive online customer experiences in the context of online grocery shopping. This study analyzes customers’ written descriptions of the causes of their positive ... -
Customer Experience Formation in Online Shopping : Investigating the Causes of Positive and Negative Emotions During a Visit to an Online Store
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (Springer, 2021)This study explores customer experience formation in an online shopping context by investigating the causes of customers’ positive and negative emotions during their visit to an online store. Survey data collected from ... -
The role of sustainability in online customer experiences : a qualitative study on female fashion shoppers
Holkkola, Matilda; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina; Paananen, Tiina; Luhtanen, Venla (Association for Information Systems, 2022)This qualitative study aims to understand sustainability’s role in responsible consumers’ Online Customer Experiences (OCEs). In this study, we focus on female fashion shoppers, and study three dimensions of their OCE: ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.