Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValkonen, Tarja
dc.contributor.authorVilokkinen-Määttä, Suvi
dc.date.accessioned2017-10-08T08:55:15Z
dc.date.available2017-10-08T08:55:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725360
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55579
dc.description.abstractTämän laadullisen tapaustutkimuksena toteutetun maisterintutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää taloushallinnon asiantuntijan vuorovaikutusosaamista osana työtä ja ammattiosaamista. Tutkielman aineistokeruumenetelmänä hyödynnettiin fokusryhmähaastatteluja. Haastateltavana oli seitsemän kohdeorganisaation asiantuntijaa, jotka oli jaettu kahteen fokusryhmään. Keskusteluaineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu, jota tehtiin teoriasidonnaisesti. Tulosten mukaan asiantuntijat hahmottavat vuorovaikutusosaamisen yksilön ominaisuutena, kyvykkyytenä ja taitoina sekä myös vuorovaikutussuhteeseen liittyvänä ja siinä kehittyvänä osaamisena. Lisäksi vuorovaikutusosaaminen voidaan nähdä myös työyhteisön osaamisena ja pääomana, kaikkien yhteisenä tehtävänä sekä kilpailuvalttina. Vuorovaikutusosaamisen vaatimukset näyttäisivät vaihtelevan taloushallinnon työssä kontekstista riippuen: asiantuntijoiden vuorovaikutussuhteissa asiakkaisiin, sidosryhmiin ja työyhteisön jäseniin korostuvat eri viestintätilanteet ja –tehtävät sekä vuorovaikutuksen ydintaidot. Tuloksissa on havaittavissa myös vuorovaikutusosaamiseen, niin sen tiedollisiin, asenteellisiin kuin taidollisiin osatekijöihin, liittyviä haasteita ja osaamistarpeita. Tutkielman johtopäätöksissä vuorovaikutusosaaminen nähdään kiinteänä ja tärkeänä osana taloushallinnon asiantuntijatyötä. Vuorovaikutusosaaminen ammattiosaamisena on sekä asiantuntijan omaa kompetenssia että myös yhdessä sidosryhmien kanssa kehittyvää. Tässä työssä se näyttäytyy kontekstin mukaisena vuorovaikutuksen ydintaitojen hallintana, tuloksellisena vuorovaikutuskäyttäytymisenä ja vuorovaikutusilmapiirin kehittymisenä, joka auttaa saavuttamaan organisaation asettamat vaatimukset ja vaikuttaa positiivisesti yrityksen kilpailukykyyn. Asiakassuhteessa se voidaan nähdä esimerkiksi asiantuntijan ja asiakkaan vuorovaikutuksessa syntyvänä luottamuksena, yhteisenä ymmärryksenä asiakkaan tarpeista ja toiveista sekä asiantuntijan kykynä kertoa asiakkaan liiketoiminnan kehittymisen kannalta olennainen taloustieto ymmärrettävällä tavalla. Asiantuntijoiden vuorovaikutusosaamiseen kohdistuvien haasteiden taklaamiseksi ja osaamistarpeiden kehittämiseksi johtopäätöksissä nähdään tärkeänä, että vuorovaikutusosaamista tarkasteltaisiin moniulotteisena rakenteena. Vuorovaikutuskäyttäytymisen ja –taitojen lisäksi olisi tärkeää kiinnittää huomiota myös asiakastilanteisiin liittyviin käytännöllisiin tai sisällöllisiin haasteisiin, pohtia asiantuntijoiden metakognitiivisten taitojen arviointikyvyn riittävyyttä sekä asenteellisia ja motivaation puutteen aiheuttamia mahdollisia esteitä taitojen karttumiselle. Tutkielman tulosten avulla voidaan saada uutta tietoa taloushallinnon asiantuntijan vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä tietoperustaisessa organisaatiossa. Tuloksia ja niistä tehtäviä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää myös kohdeorganisaation kehittämistyössä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (57 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.otherviestintä
dc.subject.othervuorovaikutusosaaminen
dc.subject.othertaloushallinnon asiantuntijatyö
dc.titleVuorovaikutusosaaminen taloushallinnon asiantuntijatyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710083952
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tapaustutkimus
dc.date.updated2017-10-08T08:55:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysotaloushallinto
dc.subject.ysoasiantuntijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot