Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.authorGrahn, Hilkka
dc.date.accessioned2017-06-22T08:06:56Z
dc.date.available2017-06-22T08:06:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704234
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54650
dc.description.abstractKuljettajien tarkkaamattomuus on maailmanlaajuinen ilmiö. Tarkkaamattomuuden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on tutkittu ilmiön yleisyyden takia viime aikoina paljon. Useiden tutkimuksien mukaan kuljettajan tarkkaamattomuus on merkittävä tekijä auto-onnettomuuksissa. Usein kuljettajan tarkkaamattomuus johtuu toissijaisesta tehtävästä – esimerkiksi viestin kirjoittamisesta tai osoitteen etsimisestä – ajon aikana. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että kuljettajilla saattaa olla yksilöllisiä laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen preferenssejä toissijaisia tehtäviä tehdessä. Nykyiset usein käytetyt elektronisten laitteiden aiheuttamaa tarkkaamattomuutta mittaavat testausmenetelmät eivät kuitenkaan ota huomioon kuljettajien yksilöllisiä eroja, joten testauksien tulokset saattavat riippua koehenkilöotoksesta, eivät testattavan laitteen tai käyttöliittymän ominaisuuksista. Työssä tutkittiin kuljettajien yksilöllisten laitteeseen suuntautuvien katseiden kestojen ja okkluusiomatkojen preferenssejä. Työn tutkimuskysymyksiä oli kolme: ”Onko kuljettajilla olemassa jokin yksilöllinen preferenssi laitteeseen suunnattujen katseiden pituudessa?”, ”Korreloivatko kuljettajien laitteeseen suunnattujen katseiden pituudet heidän okkluusiomatkojensa kanssa?” sekä ”Mikä yksilölliset tekijät voisivat selittää okkluusiomatkojen ja laitteeseen suunnattujen katseiden pituuksien yksilöllisiä preferenssejä?” Tutkimuksessa suoritettiin neljä ajosimulaattorikoetta, joihin osallistui yhteensä 89 koehenkilöä. Kokeissa käytettiin uudenlaista tarkkaamattomuustestausmenetelmää, joka ottaa kuljettajien yksilölliset erot katseiden pituuksissa huomioon. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kuljettajilla on yksilöllinen katseiden ja okkluusiomatkojen kestojen preferenssi, joka pysyy suhteellisen muuttumattomana toissijaisen tehtävän ominaisuuksista huolimatta. Yksilöllistä preferenssiä ei kuitenkaan näytä selittävän epävarmuuden sietämättömyys, lyhytkestoinen visuaalinen muisti, elämyshakuisuus tai riskikäyttäytyminen liikenteessä. Sen sijaan tulosten perusteella yksilöllistä preferenssiä saattaa selittää visuaalisen informaation prosessoinnin tehokkuus, johon vaikuttaa muun muassa ikä.fi
dc.description.abstractDriver distraction is a universally recognized phenomenon and it’s impacts to road safety has been studied recently quite a lot. According to several studies, driver distraction is a significant factor in car crashes and incidents. Often driver distraction is caused by secondary tasks – for example texting or searching an address – that are conducted during driving. It has been noted that drivers’ might have an individual preference for in-car glance lengths while conducting secondary tasks. However, current widely used distraction potential testing methods do not take into account individual differences. That is why the participant sample may have an influence on the results of the testing rather than the researched device or user interface. Present work investigated drivers’ individual in-car glance length and occlusion distance preferences. There were three research questions: “Do drivers have an individual preference in in-car glance lengths?”, “Do in-car glance lengths correlate with occlusion distances?” and “What individual factors could explain the individual preferences of occlusion distances and in-car glance lengths?”. Four driving simulator experiments with 89 participants were conducted. A new distraction testing method was used that takes into consideration drivers’ individual differences. Individual in-car glance length and occlusion distance preferences were found. However, it seems that intolerance of uncertainty, short-term visual memory, sensation seeking or driver behavior do not explain the individual differences. Based on the results, efficiency of visual information processing may explain the individual differences and age effects the efficiency.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKuljettajan tarkkaamattomuus
dc.subject.otherkuljettajien yksilölliset erot
dc.subject.othervisuaalisen informaation prosessointi
dc.subject.othertarkkaamattomuustestaus
dc.subject.otherepävarmuuden sietämättömyys
dc.subject.otherlyhytkestoinen visuaalinen muisti
dc.subject.otherelämyshakuisuus
dc.subject.otherriskikäyttäytyminen liikenteessä
dc.titleYksilölliset erot kuljettajien katsepreferensseissä ja katseiden kestoihin vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706223026
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-06-22T08:06:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliikenneturvallisuus
dc.subject.ysoautoilijat
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysohavaitseminen
dc.subject.ysokatse
dc.subject.ysokognitio
dc.subject.ysoajokyky
dc.subject.ysoriskikäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot