Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValtonen, Heli
dc.contributor.authorMäenpää, Anniina
dc.date.accessioned2017-06-21T11:32:08Z
dc.date.available2017-06-21T11:32:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704127
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54629
dc.description.abstractTämä tutkielma tarkastelee nuorsuomalaisen maailmankuvan rakentumista ja ulottuvuuksia 1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä. Lähdeaineistona on käytetty neljää nuorsuomalaista sanomalehteä: Keski-Suomea, Savoa, Viipurin Sanomia ja Päivälehteä. Menetelmänä on ollut kriittinen diskurssianalyysi, jonka kautta on pyritty hahmottelemaan, miten nuorsuomalaiset representoivat keskustelun teemoja sekä konstruoivat omaa identiteettiään ja positiotaan suhteessa vastustajiinsa. Nuorsuomalaiset puolustivat tieteellistä maailmankuvaa, mikä tuli ilmi etenkin darwinismin omaksumisena. Nuorsuomalaisten tiedeusko oli niin voimakasta, että tiede ja sen tulokset representoitiin itsestäänselvyyksinä. Darwinismia puolustettiin myös uskonnollisten vaikuttajien puheilla, millä pyrittiin vakuuttamaan kansa sekä teoriaa vastustaneet vanhasuomalaiset siitä, ettei kehitysoppi tuhoaisi uskontoa. Nuorsuomalaisessa lehdistössä paljon palstatilaa sai myös uskonto, jota käsiteltiin vapaamielisestä ja individualistista ajatteluoikeutta puolustavasta näkökulmasta. Liberalismin hengessä nuorsuomalaiset puolustivat eriuskolaisliikkeitä sekä uususkonnollisia liikkeitä. Laajasti käsiteltiin myös kristillisyyden alkuperäistä olemusta, joka koettiin vastakkaisena kirkon edustamalle dogmiriippuvaiselle uskonnollisuudelle. Tieteellisen maailmankuvan omaksumisesta huolimatta nuorsuomalaiset eivät siis vastustaneet uskontoa vaan valtion ja kirkon yhteyttä sekä etenkin papiston käyttämää hengellistä ja maallista valtaa. Papisto kuvattiin uskonvapauden sekä kansansivistyksen vastustajaksi ja osaksi tätä konservatiivista rintamaa liitettiin myös vanhasuomalaiset. Itsensä nuorsuomalaiset positioivat kansansivistäjiksi, joiden pyrkimyksenä oli laajentaa suomenkielisen kansan tietoutta radikaaleistakin aatteista. Kansansivistyksen nostamiseen liittyi myös nuorsuomalaisten puolustama kansanvaltaisuus vastakohtana virkavaltaisuudelle, johon liitettiin ruotsinkielisen eliitin lisäksi juuri papisto.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othernuorsuomalaisuus
dc.subject.otheraatehistoria
dc.subject.othertieteellinen maailmankuva
dc.subject.otherkristillisyys
dc.subject.other1800-luku
dc.subject.othersanomalehdet
dc.title"Emme ole kristinuskon wihollisia" : nuorsuomalaisen maailmankuvan ulottuvuudet 1880-1890-luvuilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706213004
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.date.updated2017-06-21T11:32:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.yso1800-luku
dc.subject.ysonuorsuomalaisuus
dc.subject.ysoaatehistoria
dc.subject.ysotieteellinen maailmankuva
dc.subject.ysokristillisyys
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot