"Ruumis tietää kaiken, mutta oppineessa päässä on naula." : traumateoreettinen luenta Helena Sinervon Runoilijan talosta
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani Helena Sinervon Runoilijan talossa -teosta (2004) traumateoreettisesta näkökulmasta. Kysyn, millä temaattisilla ja tekstuaalisilla keinoilla teos kuvaa ja ilmentää psyykkisen trauman ja traumatisoitumisen ilmiötä. Tarkasteluni jaan kolmeen tasoon: tutkin kuinka teos ilmentää traumaa yksilön eli teoksen päähenkilön Eeva-Liisan kokemuksena, kuinka teoksessa ilmennetään traumaa sosiaalisesti rakentuvana ilmiönä sekä sitä, millaisia kulttuurisia ja yhteiskunnallisia konteksteja trauma teoksessa saa.
Tutkielmani traumateoreettisena lähtökohtana käytän psykologian persoonallisuuden rakenteellisen dissosiaation teoriaa. Lisäksi hyödynnän aiempaa traumafiktion tutkimusta sekä teorioita häpeästä.
Analyysini osoittaa, että teoksen rakenne ilmentää trauman ilmiötä mielleyhtymiä seuraavan, fragmentaarisen rakenteensa avulla. Myös teoksen pelkistetty mutta visuaalinen kieli ilmentää trauman kokemuksellisuutta. Traumaa ja traumatisoitumista Eeva-Liisan kokemuksena ilmennetään temaattisesti traumaattisen kehityshistoria kautta, jossa pääasialliseksi traumaksi nousee äidin puuttuminen. Traumatisoitumisen kokemusta kuvataan Eeva-Liisan mielen ja ruumiin erona, jonka luen ilmentävän dissosiaatio-oireita. Trauman sosiaalista rakentumista kuvataan teoksessa temaattisesti vaikeista asioista vaikenemisen kautta sekä Eeva-Liisan hankaluuksina asettua kiintymyssuhteisiin aikuisiällä. Trauman kulttuurisia konteksteja teoksessa ovat haavoittava suhtautuminen marginalisoituun seksuaalisuuteen, yksilön toimijuutta kaventava julkisuusdiskurssi sekä haavoittava kristillinen diskurssi.
Teos ilmentää kiinnostavasti trauman eri tasoja sekä osoittaa kuinka vuoropuhelu yksilön kokemusten ja rakenteiden välillä piirtää toinen toisensa näkyväksi. Luentani Runoilijan talosta osoittaa myös kuinka vahvasti trauma ja häpeä kytkeytyvät toisiinsa.
...
Alternative title
Traumateoreettinen luenta Helena Sinervon Runoilijan talostaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29766]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Traumaattinen matka : sotalapsuudesta aikuisuuteen : Eeron tarina Heikki Hietamiehen romaanissa Äideistä parhain
Latvala, Ilona (2012)Tutkielmani käsittelee traumaattisten kokemusten ilmenemistä päähenkilössä ja hänen käyttäytymisessään Heikki Hietamiehen romaanissa Äideistä parhain. Tutkin myös, millä tavoin trauma ilmenee itse romaanin kerronnassa; ... -
”Sinä et tajua, että kun kuolet, tuo poika on ainoa asia mikä sinusta jää maan pinnalle.” : väkivalta, sukupuoli ja tunteet Jesse Haajan ja Helena Wariksen romaanissa Rendel
Komulainen, Joonas (2017)Tutkielmassani tarkastelen väkivallan representaatioita sukupuolen näkökulmasta supersankariromaanissa Rendel. Tutkin miten väkivallan representaatiot ovat sukupuolittavia ja kuinka tunteita representoidaan väkivallan yhteydessä. -
Tension design of contemporary orchestral music in different performances of "Sula" by Helena Tulve
Lock, Gerhard; Valk-Falk, Maris (2009)Cognitive musicology is a psychological domain of music which attempts to proximity several interpretations as notation in a score, analysis, performance, and perception. The previous study of the authors developes the ... -
Naisen rooli Helena Anhavan, Eeva Kilven ja Liisa Laukkarisen runoissa
Nuutinen, Sisko (1984) -
Runoilijan identiteetin ja yleisen tematiikan kehityksestä Arja Tiaisen lyriikassa
Rosenius, Anne (1986)