dc.contributor.advisor | Manninen, Piia. | |
dc.contributor.author | Turunen, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2017-05-09T16:37:29Z | |
dc.date.available | 2017-05-09T16:37:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53849 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia
kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten
kotoutuminen näkyy lastentarhanopettajien työnkuvassa, miten he toteuttavat
kotouttamista sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia he kokevat
kotouttamisessa varhaiskasvatusympäristössä. Aiheen tarkastelu on tärkeää,
sillä kotouttamista varhaiskasvatusympäristössä ei ole tutkittu opettajien
kokemusten perusteella.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Kuopiossa ja siihen osallistui
kuusi lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin kahdessa kolmen opettajan
ryhmässä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja
teemoiteltiin teemahaastattelurungon ja tutkimuskysymysten mukaisesti.
Kotouttaminen on muuttanut lastentarhanopettajien työnkuvaa ja tuonut
siihen lisää työtehtäviä. Lastentarhanopettajat käyttävät monia pedagogisia ja
käytännön järjestelyihin liittyviä ratkaisuja kotouttamisen toteuttamiseksi.
Kotouttamistoimet varhaiskasvatuksessa tuovat paljon haasteita, mutta myös
mahdollisuuksia. Resurssien lisäämisellä ja uudelleensuuntaamisella sekä
lisäkoulutuksella kotouttamisen toteuttamista varhaiskasvatuksessa voitaisiin
tehostaa entisestään. | fi |
dc.format.extent | 52 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | kotouttaminen | |
dc.subject.other | kotoutuminen | |
dc.subject.other | monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | monikulttuurisuuskasvatus | |
dc.title | Lastentarhanopettajien kokemuksia kotouttamisesta varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705092259 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2017-05-09T16:37:30Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |