Yläkoulun musiikinopetus osana maahanmuuttajanuoren integraatiota
Pohdin kandidaatintutkimuksessani musiikin ja yläkoulun musiikkikasvatuksen vaikutuksia
maahanmuuttajanuoren integraatioon osaksi yhteiskuntaamme. Suomi on maa, jolla on korkeat
odotukset maahanmuuttajien integraation suhteen. Erityisesti nuorten maahanmuuttajien
odotetaan omaksuvan uusi kulttuuri, kieli, toimintamallit ja arvot nopeasti. Musiikki voi toimia
sekä uuden kulttuurin opettajana, siltojen rakentajana kulttuurien välillä, että henkisenä tukena
muutoksien keskellä.
Käyn läpi integraatioon ja maahanmuuttoon liittyviä monitulkinnaisia avainkäsitteitä,
tarkastelen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 integroituvan maahanmuuttajan
näkökulmasta ja avaan monikulttuurisen musiikkikasvatuksen mahdollisuuksia.
Tutkielmastani ilmenee, että yläkoulun opetussuunnitelma kannustaa opettajia monikulttuurisen
identiteetin tukemiseen ja etnisten ennakkoluulojen hälventämiseen. Monikulttuurinen
musiikkikasvatus moniarvoistaa yhteiskuntaamme ja luo helpompaa lähtökohtaa
maahanmuuttajille olla ylpeitä kulttuuristaan myös uudessa kotimaassaan. Musiikin yhteyttä
maahanmuuttajanuorten integraatioon tulisi tutkia lisää, jotta voisimme hyödyntää
tehokkaammin musiikkia maahanmuuttajien hyvinvoinnissa ja kotoutumisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
Saukko, Kaisa (2018)Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella ... -
Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta
Hautakangas, Nette (2021)Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ... -
Tunteista lauluksi : ryhmäimprovisointiharjoitteita ja laulun teon välineitä maahanmuuttajanuoren sosioemotionaalisen kasvun tukemiseen
Putkinen, Hanna-Leena (2018)Maahanmuuton kohtaaminen tulisi tehdä ihmisyyttä kunnioittavasti. Monikulttuurinen musiikkikasvatus ja siinä käytettävät menetelmät antavat välineitä kulttuurien väliseen kohtaamiseen. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.